Ebben a véleményben Shimano Ultegra (6700-as) fékváltókarjaimról szeretnék csupa jót írni. A pozitív véleményem oka nem az elfogultságom (szerintem olyanom egy fékválókar iránt amúgy sincsen), hanem az, hogy az alatt az egy év alatt mióta használom igen precízen működött és tette mindezt úgy, hogy előttem valami jóravaló osztrák már egy-két évet gyötörte az Alpok emelkedőin.
Ez a szerkentyű nem shimanohívőségem eredményeként került tehát hozzám (Shimano hívő sem vagyok), hanem azért mert kicsit több, mint 200 ezer forintba kerülő, gyakorlatilag karcmentes, ám mégiscsak használt kerékpárom ezzel volt szerelve, így igen jó ár-érték arányúnak számított a használt piacon. A pénzemért egyébként valószínűleg valami újszerű, de 105-össel szerelt bringa lett volna reális, ám geometriájában tökéletes, szép és az előkelőbb japóval szerelt Fujimat nem tudtam régi gazdájánál hagyni.
No, így tettem hát szert az Ultegrára és egy percre sem bántam meg.
A fogása kényelmes és stabil, így egy 200 km-es tekerés még kesztyű nélkül is abszolválható vele - persze a pozíciók váltogatásával - különösebb zsibbadás nélkül. A váltás saját hátsó váltójával és átdobójával roppant precíz és gyors. Az együtt töltött kb. 7000 km alatt mindössze egyszer jelezte, hogy egy kis bowdenfeszítést igényel a hátsó váltónál, de ezzel a nemszeretem váltóállásokban hallható kis kopogás azonnal meg is szűnt. Azt hiszem a közepesnél jobb az erőnlétem, figyelek a keresztbe váltásokra, terhelés alatti váltásra, karbantartásra stb., ezzel a felhasználással működése eddig abszolút zökkenőmentes volt, a tartósságára tehát nincs panaszom.
A karok egy 2x10-es kompakt hajtással szerelt rendszerben pakolgatják a láncot és mivel az egyes fokozatok között irtó kicsi a különbség jó, hogy érezhető a fékváltókarnál, hogy megvalósult a váltás.
Hasznos infó lehet még, hogy egyszer egy hatalmasat pereceltem vele. Átrepültem a kormány fölött, az egyik pedál pedig nem oldott ki, így a bringa is követet és épp a hátsó váltót igazgató fékváltókaron landolt. A kar a kormányon elfordult, a bandázs felszakadt és az aszfalt "húsig" belemart a fékkar névtáblatartónak nevezett burkolati elemébe. Ez elég gyászosan nézett ki, ráadásul úgy megfeszült a bowden a kar elfordulása miatt, hogy a fék teljesen blokkolta a kereket. Miután befejeztem a sebeim nyalogatását, a bicaj- és ön-, továbbá a bicaj miatti önsajnálatot visszakalapáltam a kart, a fék kioldott és tekertem még jó 60 kilométert hazáig. A legközelebbi kerékpárboltban rendeltem egy névtáblatartót, új bandázst tekertem fel és ezzel az esés minden nyomát eltüntettem a bringáról. Ez a kis történet azt szeretné bizonyítani, hogy az Ultegra masszív, pótalkatrész is kapható hozzá pedig nem ez a legújabb széria, plusz remélem, hogy olvas valaki a Shimanonál és küldenek nekem némi pénzt, mert ilyen szépet írtam.