Messze a legjobb ár/érték arányú Di2.
Nekem még a 2016. évi modellt sikerült beszereznem, de csak ide tudok róla véleményt írni.
Specifikáció eltérés a két modell között: Di2, full Ultegra, színe fekete-fehér és minimális piros.
Modern tervezésű, alacsony építésű váz, ennek minden előnyével és adottságával.
180 cm magasságom ellenére bevállaltam az "S" méretet, mivel ez volt év végi készletkisöprésben elérhető. De aki hosszabb utakra megy, az vegyen a saját méretére közép-ajánlott vázat, és ne határesetet!
Én 1-2h utakat tekerek egyben és sík terepen, tempóban - így nem bántam meg a kis vázméretet. Az első kerék még épp elfordul tekerés közben is, de éles kanyarban inkább mi dőljünk be, és a kerékpér csak a legminimálisabban.
A hajtást cseréltem 53/39 - 11/23 kombinációra, a gyári 11/28 racsni + lánchoz pedig vettem egy új Bontagier kerékszettet (csaknem R23-as tudású), hegyi utakra így praktikusabb és gyors az átszerelés.
A kerekek kiválóak. Pont jó az ár/érték/súly/oldalszél érzékenység tartománya. Vannak persze jobban kinéző kerekek magasabb peremmel. De aki sebességi kerékpározik nyílt terepen és akár erős forgalomban, az jobb ha nem lép át egy oldalszél érzékenységi határt. Nagyobb sebességnél még ezen a kerékpáron is ránt a széllökés vagy nagy jármű elhaladása +/- fél métert oldalra.
Átalakítások után a menetkész súlya pedállal és biztonsági táska+belső+minipumpa együtt 8 kg, mellyel elégedett vagyok.
A kormány és ülés szett teljes carbon cserén esett át, nem is igazán illettek az ALU alkatrészek e kerékpárhoz.Lényegi súlycsökkentést a nyereg és nyeregcső csere okozott. A gyári 340 cm rövidsége ellenére túlsúlyos volt a nehéz fej miatt. Az én magasságomhoz e bringára kell a 400 mm-es hossz.
A 17 fokos stucni és nyújtottabb LTD kormány már eleve "fekvős" pozíció, nincs lényegi légellenállás különbség így már a fenti és lenti pozíció között.
A lapított kormányoknál nem árt tudni, hogy sokkal korlátozottabb a fogásvariáció (érdemben csak 3 db). A fekvőbb pozícióval együtt nagy terhelést jelent a csuklónak és felső hátnak! Ez szintén csak rövid utakra kalibrálja. Aki nem LTD fan, annak nem ajánlom a kormány cseréjét. (Elég nagy munka is a bowdenek visszafűzése, Di2 vezérlőt is át kellett helyezni, továbbá elég drága mulatság a két Di2 vezeték cseréje, mert a gyári 300 mm rövid bármely más típusú kormányhoz.)
Komfortos a 25-ös gumi, de nem LTD érzés. Ha lekopik 23-as szett megy rá, már számos jó minőségű 120 TPI külső elérhető 200g körüli súlyban de 10e alatt.
Nekem kifejezetten szimpatikus az alsó hátsó fék, de kétségtelenül több port kap, és nagyon kicsik a szabad helyek.
Kifejezetten ajánlott a bowden végeket és befogató részt cinnel megerősíteni.
Kicsit bosszantó, hogy a hátsó váltó vezérlő vezeték elég korán kilép a vázból, ennek tervezési okát nem sikerült megértenem. Mivel én hátsó villa védőt használok, így számomra ennek azért nincs igazi jelentősége.
Bármennyire imádtam Merida Scultura 905 EVO-t, sajnos ehhez Di2 szett rászerelés külső vezetékeléssel nem adott volna LTD érzést, és árban is sokba került volna. A bowdenes váltó szuper, de a rengeteg váltás oda vezet, hogy már heti 1h-át elvitt az után állítgatása. Márpedig a kerékpár nem azért van, hogy állandóan szerelgessük.
Mivel Scultura 7000-E ára akcióban sem ment 1 mio alá, így végül a véletlen és a kitartó keresés vitt az általam eddig ismeretlen Superior ágra, mely szintén véletlenségből csak a 2016. évi modellre tett Di2-t.
Én imádok váltani a legkisebb terep és/vagy szél változásra is, így Di2-t nekem találták ki. A motorok hihetetlenül gyorsan váltanak. Csak ez vesz el időt, hogy nem gombnyomásra kapcsol, hanem bele van programozva, hogy egy ideig nyomva kell tartani a gombot a véletlen váltások elkerülése érdekében. Ezt szokni kell. (Sajnos ennek idejét kicsit "túlméretezte" a gyár, még nem volt időm utánanézni, hogy e paraméter programozható.e,)
Di2 minden fokozatának pozíciója külön-külön programozható, akár menet közben is, ami csak pár gombnyomást igényel, ez non-plus-ultra. Az aksi tartóval együtt is csak 65g, és kommentek szerint egy töltéssel kibír egy szezont. Sokkal kisebb aksi is elég lenne, hisz egy USB csatlakozó könnyen csatlakoztatható a vezérlőbe és már fel is tölt az aksi max. fél óra alatt.
Sajnálatos módon az első váltó tartója gyárilag rosszul lett popszegecselve és 2 mm-t eltart, így az első váltót határértékre kellett programoznom a helyes működéshez...Szóval úgy gondolom e márkát inkább javasolt szakértő szemrevételezés után vásárolni, mint NET-en.
Gyári kormánytípussal jó hosszabb országúti távra is, 25 gumival akár közepes utakra is. Mivel LTD irányú átalakításai nem okoztak jelentős többlet költséget, így csak ajánlani tudom.