-Nagyon könnyen megindul, ami sok piros lámpánál a városban nagyon nagyon sokat segít.
-Erőlködés nélkül lehet tartani a 25,7kmh-ás tempót, combok szinte alig dolgoznak, igazi lábkímélő üzemmód.
-Fékek nagyon jól harapnak, nagyon jól lehet adagolni nekik az erőt.
- Hosszú túrákat fáradás nélkül lehet teljesíteni.
- Hátsó váltó nagyon katonásan jelzi, hogy működik :)
- Viszonylag nehéz a gép.
- 25,7kmh-nál nehéz megindítani, hogy még jobban gyorsuljon.
- Az ülés borzalmasan kényelmetlen számomra.
- Nagyon nagyon durván merev a váz.
- A computer nem működik, ha nincs a bringán.
- A gyári pedál az iszonyat kényelmetlen, talán egy jó platform pedállal jobban jár az ember.
Egy hosszú hétvégére volt lehetőségem kibérelni ezt a fajta bringát. Sajnos nem volt a méretemhez igazodó váz, de gondoltam, hogy így is kipróbálom. Az első ami rögtön feltűnt mikor felültem a bringára, hogy milyen nehéz megindítani. Direkt nem kapcsoltam be a rásegítést, mert kiváncsi voltam, hogy milyen érzés egy ilyen bringán old scool-osan csak úgy simán tekerni. Amikor már lendületet vett akkor jobb volt a szitu. Maga a vázforma nekem nem annyira tetszett úgy néz ki élőben mintha valaki egy jó nagy kalapáccsal megroggyantotta volna a felső csövet. A szín az szuper jól eltalált.
A computer bekapcsolása után négy fokozat van: OFF - ECO - NORMAL - HIGH.
ECO üzemmódban is sokat segít a rendszer, érezteti, hogy valami segíti a gépet az előrejutásban. Ezt akkor értékeltem amikor még dúlt bennem a tesztoszteron, és gondoltam, hogy így spórolok az akksival. NORMAL mód az már kicsit fürgébb, de még mindig kímélő üzemmód. Talán arra jó, ha sokan vannak a bringaúton előtted, nem akarod őket megelőzni, de mégsem akarsz pár másodperc alatt mindenkit utólérni. HIGH mód az adja az igazi nagy vicsort az arcodra, mert úgy érzed magad, mintha te lennél Lance Armstrong, és semmi sem állíthat meg. Nem voltam tisztában azzal, hogy ezek a fajta bringák le vannak szabályozva 25km/h környékére, ezért arra számítottam, hogy kábé 35-40-el száguldozzak a bringaúton. Amikor elérte a bringa a kívánt 25-ös sebességet hirtelen megtorpant a gép, és akkor jöttem rá, hogy a fene ebbe nekem is kell azért több energiát raknom :) Erre mondják azt, hogy az információ hiánya.... Kicsit abbamaradt a nagy lelkesedésem emiatt, de aztán rájöttem, hogy itt most mindent le kell tesztelnem, úgyhogy ez is a teszt része:) Első nap csak hazáig tekertem kábé 14-15 kilómétert de megizzadtam mire hazaértem. A saját bringámon az utazósebességem amit kényelmesen tekerek körülbelül 26,6 km/h körül van gondolom megszokásból ezzel is úgy akartam menni. De 25 fölött már ugye nehezebb azért :) Amikor sima aszfalton mentem és a határon tekertem akkor bele-belerángatott a motor a hajtásba, az nagyon nem tetszett. Valahogy rá kell érezni az optimális sebességre, ahol még nem rángat bele, viszont még rásegít. A feleségemet megkértem, hogy próbálja ki a gépet, mert tudtam, hogy nem fogom letörölni az örömöt az arcáról. És igazam lett, került vele egy-két kört és fülig ért a szája, azt mondta, hogy így már tudna velem bringázni :) Másnap beletettem egy jó 85 km hosszú túrát dimbes dombos tájakkal összekötve, hogy lássan hogy megy a gép az olyan helyen ahova tényleg szánták a tervezők. Végig High üzemmódban hagytam azzal az ürüggyel, hogy ha már e-Bike akkor mutassa meg mit tud. Emelkedőkön felfele nagyon nagy segítség a rásegítés tényleg úgy értem fel a hegy/dombtetőkre, hogy el sem fáradtam. Terepen nagyon jó váltogatni a hátsó váltóval, viszont a városban inkább csak az üzemmódokat váltogattam. Nekem nagyon hiányzott az első váltó terepen, de ennek hiányát küszöböli ki ugye a motor :):) Az XT váltó nagyon katonásan csattogva váltja a fokozatokat. Lefele nagyon jó volt, hogy nehezebb a gép mint egy sima monti, néha olyan érzésem volt mint egy downhill gép pilótafülkéjében. Sajnos nagyon alacsonyan van a gép hajtása a motor miatt, ezért nagyon vigyázni kellett a kiálló sziklákra, kidőlt törzsekre stb. Kanyarodáskor ez néha okozott is meglepetéseket, mert néha leért a pedál. Ez betonon nem túl vidám :) A Rock Shox 30Gold teló jól működött, igazából túl sok beállítási lehetőség nem volt benne. Kormányról kapcsolható lock, igaz még lockolt állapotban is berugózott egy kicsit. Természesen nem durva terepve van szánva az eszköz. A gyári Merida sport 5 nyereg nekem nagyon durván kényelmetlen volt, a háromnapos teszt végére baromira fájt a fenekem. Természetesen ahány ember annyi fenék :) Az nem tetszett, hogy a computer nem működik, ha nincs a kerékpáron. Akartam hősködni a munkatársaimnak, hogy mennyit tekertem egy nap, de sajnos e probléma miatt ezt nem tudtam megtenni. Esetleg egy kis elem nem olyan nagy költség talán:))
Az árát nagyon sokra tartom ahhoz képest, hogy csak 25km/h-ig segít rá. Igaz ezt ki lehet küszöbölni ilyen olyan upgrade csomagokkal amit a neten lehet rendelni, de ha már kiadok 900 ezer forintot ne kelljen már plussz 50 ezret azért kiadnom, hogy ne szabályozzon le a motor. Az akksi körülbelül 1000 töltést bír, ezek pedig a hatótávok: 125/85/60 kilóméter ECO/NORMAL/HIGH üzemmódokban. Ha minden nap csak HIGH üzemmódban használnám és az év minden napján tölteném akkor is 3,5 évet bírna, addigra meg úgyis kihoznak valami olcsóbb akksit.
Sok barátom csak nevetett amikor megmutattam nekik a gépet, de amikor kipróbálták nekik is tetszett, hogy maga a biciklizés így könyebbé vált.
Összefoglalva a bringa szerintem nagyon jó konstrukció a maga nemében. Nagyon meg tudja szerettetni az emberekkel a bringázás élményét. Hosszú távú utakra nagyon csábít, árkon bokron át, persze ésszel. Terepre is jó, mert simán feltekersz vele bármilyen hegyre. Természetesen kicsiny hazánk viszonylatairól van szó. Sok kellemes órát tud okozni a használójának. Bár egy bringát a saját erőnkből kell hajtani az a normális, itt is elérte a technikai fejlődés ezt a szakágat, nem zárkóznék el egy ilyen bringától :)
Sokfajta embernek tudnám ajánlani. Öregeknek, akiken izületi betegségük van de mégis szeretnének bicózni. Feleségnek/Férjnek aki nem olyan kondiban van mint a másik mégis szeretne együtt sportolni kedvesével. Aki minden nap bringázik de kell valami plussz, mert kicsit belefásult a dolgokba. Felhasználás módja szerint: hegyre simán, mert inkább feltekersz mint, hogy felvonóval menj fel, vagy fogaskerekűvel. Vagy városban, mert nagyon könnyen el tudsz menni A-ból B-be nehézség nélkül. Akár munkába bejárósnak, mert nem izzadsz meg egy 40 perces etap után sem. A lehetőség határtalan :)