- a Balatonra kedvezményesen lehet kerékpárt szállítani
- gyors
- tiszta
- néha van kerékpárszállító kocsi, de inkább csak nyáron
- BZ motorkocsi pótkocsijában tágas hely van
- szinte soha sincs kerékpár szállító kocsi
- pénzt kérnek a kerékpár szállításáért
- normál kocsira nehéz felrakni a bringát úgy, hogy ne sérüljön
- állni kell a bringa mellett, ha nem akarjuk, hogy piszkálják
Mostanában vonatozással fejeződött be egy-két túrám, mert valamelyik túratársam mindig túlbecsülte saját képességeit. Amíg csak szimpla utasként utaztam MÁV-al, addig pozitív volt a véleményem róla, de most, hogy néhányszor bringát kellett szállítanom, megváltozott a véleményem. Az árakat eddig is irreálisan magasnak tartottam, de egyszerű utasként legalább megkapjuk azt, amiért fizetünk. Bringával viszont egészen más a helyzet, mert még a bicikliért is külön fizetni kell, de cserébe általában semmit nem kapunk. Már annak is örülhetünk, hogyha van Bzmot pótkocsi az összeállításban, mert arra egyszerű felvinni a bringát, és hely is van, ahonnan rá lehet látni, és fogni is lehet. Sajnos a fővonalakon ritkán találkozhatunk ilyen típusú kocsival, olyankor általában a normál személyvagonok keskeny ajtaján kell begyömöszölni a biciklit, ami idegtépő tud lenni, főleg ha túratáska is van fent. Ilyenkor vagy a legelső kocsi elejébe, vagy a leghátsó kocsi hátuljába kell fevinni a biciklit, hogy ne legyen útban senkinek, persze ha tömve van a vonat, akkor az szívás. Előfordul néha egy-két felújított személyvagon, aminek a hátuljában található néhány kerékpár függesztőkampó, de általában nincs rajta semmiféle védő gumi, vagy szivacsborítás, ezért nem árt, ha előre készülünk valamivel, amit rá tudunk húzni, különben a felnink bánja, és a keletkezett kárt senki nem fogja nekünk megtéríteni. Ha a kalauz erőszakoskodik, hogy mindenképpen oda kell akasztani(velem már volt ilyen), akkor meg kell tőle kérdezni, hogy akkor fizeti-e az új kereket. Én inkább nem akasztottam fel, hanem feláldoztam a szereléshez használatos gumikesztyűimet, és hozzákötöttem a fékkarokat a kormányhoz, hogy ne tudjon gurgulászni a bringa. Én eddig Miskolc-Füzesabony, és Miskolc-Kál között próbáltam kerékpárt szállítani, ami igencsak fővonalnak mondható(80-as), de egyszer sem volt az összeállításban olyan kocsi, amibe könnyen be lehetne rakni a bringákat. A kisebb vonalakon, mint például Kisköre-Kál, és Eger-Füzesabony, nagyobb szerencsével jártam, mert a Bzmot nevű kis járgány pótkocsijára(amin nincs vezetőállás) könnyű felpakolni. Érdekesség, hogy a Miskolc és Kazincbarcika között közlekedő szerelvény mindig jó kis kerékpárszállítós vezérlőkocsival ingázik, mert mint tudjuk, Kazincbarcikára nap, mint nap özönlenek a rerékpáros turisták, biztos a gyártelepet mennek körültekerni, meg firss levegőt szívni:) Összességében nagyon elégedetlen vagyok ezzel a szolgáltatással, és nem is értem, hogy miért kell még fizetni is érte. Részemről én soha többé nem fogom ezt használni. Nyaraláskor is inkább a Suzukival visszük a bringát, mert árban ugyanannyiból jön ki(5,4-et eszik), és még festék is marad a bringán, sokkal stresszmentesebb az utazás.
Senkinek, semmire! Esetleg ha valahol kukázol egy bringát, és haza akarod vinni valahogy.