Kezdőként vettem ezt a típust, egyrészt az ára miatt, másrészt azért mert rábeszéltek. De végül is nem bántam meg, mert amire akkor kellett azt tökéletesen elvégezte. És végre egy vadonatúj teleszkópot mondhattam a magaménak, amit azóta sajnos nem sikerült újra megismételnem.
Belépő szintű árhoz, belépő szintű belsőség is jár, a jobb oldalban egy levegő rásegítéses acélrugó dolgozik, itt lényegében csillapítás nem is történik, a tolórúd szerepe a rugó helyén és a villa egyben tartása. A másik oldalban az első számú közellenség a suntour patron kapott helyet, ami viszont amíg új egész jónak mondható. A visszautat jól be lehet vele lőni. A levegőnyomás szabályozással együtt, kb. meg is van az a két dolog amire a riderek 90%-nak bármikor is szüksége lehet. Mozgással lényegében nincs baj, sőt nekem kimondottan tetszett. Végig ki lehet mozgatni igény szerint, viszont nekem a rugó keménysége miatt nem nagyon sikerült. Lehet túl keményre volt fújva. A becsúszókkal szerintem nincs baj, ha nincs ami koptassa őket, elég sokára fakulnak ki.
A régiekhez képest új design-ú láb talán mint ha kevésbé szedné a szimeringekhez a sarat, csak itt most már a hídba is beleül amit elég rossz kimosni.
Nagyon brutálisan masszív a láb egy 160 mm-es villához képest, viszont emiatt elég sokáig bírja a kiképzést, ide oda koccanást, ütéseket ... sok benne az anyag. Avid Juicy 5 + Avid G2 203-as fékszettel használtam, nem vettem észre hogy csavargatná bármerre, csodálkoznék is rajta ha mégis azt tenné. PM-es a fékfelfogatás, szóval a mai modern fékek mind könnyen feltehetőek rá, és adapterezni is egyszerűbb mint a régi IS-es fékszemeknél.
Alu villanyaka van ami súlyban azért elég jelentős csökkenés.
Többé kevésbé szép design. Bár a hídból eltűnt az M betű amit azóta is sajnálok, de így is viszonylag szépnek mondható.
Rendes autó szelepen keresztül lehet végre fújni bele levegőt, aminek nagyon örültem mert akkor még nem volt süllyesztett szelephez adapterem :D
A szelepsapka egy elég kis részlete a telónak de valamiért az mindig megragadta a tekintetem, nagyon tetszett mindig is, a másik oldalon a műanyag visszaút tekerő viszont elég idétlen.
Szabvány szimeringekkel használható, ez már csak azért is jó, mert alkalmankénti tizen x ezer helyet 3-4 ezerből kijön a csere. Egyszerű szétszedni, ami komolyan megkönnyíti a szerelést.
Normál karbantartás mellett, ami átlagos használatnál évenkénti legalább 3 olajcsere + tisztítás, szerintem egész sokáig bírja, feltéve ha kihajítja belőle az ember az sr patront és tesz a helyére nyílt olajosat, vagy persze ki is lehet azt fúratni, az is tartós megoldás.
45000 ft környékén volt az ára 2009-10 ben, szóval az ára sem volt rossz.
A legnagyobb előnye az új fajta kábelvezető, a régi fajtához képest ég és föld a különbség ennek a javára.
Az a fajta átütőtengely azóta sem lopta be magát a szívembe amit ennél használtak. Lehet csak konkrétan az enyém volt rossz, de egyszerűen nem tudtam úgy meghúzni a tengelyt, hogy a kerék ne lötyögjön a racsni miatt. Ráadásul maga a 20-as tengely is 20 mm alatt volt bőven. Ekkor vettem kezembe a dolgot és csináltattam bele egy rendes tengelyt, utána nem volt vele probléma.
Az sr patron nekem ugyan amíg nálam volt jól működött, de azóta már kb az összes hasonló villában megadta magát ez a rendszer.
A súlyát sajnos nem mértem le, de emlékszem hogy elég sok volt, a nyílt olajfürdő és a nehéz láb miatt. Lehetett volna még mit faragni belőle.
Elég sok villában kellett azóta már perselyt cserélni, amit furcsállok, hiszen a régi 66-z1-888 stb. villákban még vígan elfutnak a gyáriak közel 10-év után is.
A tenneco a tulajdonjog átvételekor próbált újítani a design-on, ami önmagában szép lenne, ha nem hasonlítanánk hozzá a régiekhez, mert úgy már kicsit hiányérzete támad az embernek. Sajnos nem csak a tulajdonos hanem a gyártás helye is változott ami nem tett jót az általános minőségnek.
A z1-et, de inkább a z150-et próbálták meg leváltani ezzel a típussal, előbbi pont az előző évben lett 10 éves. A 32 helyett 35-ös becsúszó és a 160-ra növelt út inkább csak méretben múlta felül mint helyettesítette az említett z-t, mivel így maradt egy űr amit be kellett utána tölteni, méretben főleg de minőségben is sajnos. Mert van ahová már túl nagy egy 55, de egy 4x/dj/all mountain kevés. Következő évre be is hozták az átütős 44-et. Mielőtt belémköt valaki, tudom 2007 után is volt z1, de kifutó termék és oem villa gyanánt csak.
Az egész modellpaletta felépítés és úgy egyáltalán az összes 2008-as újítás teljesen fordítva sült el mint ahogy kellett volna, a többi azóta már történelem.
Enduro/FR/Downhillnek még nem mondható lejtőzgetésre kezdőknek.