Shimano Acera hátsó váltó

197 vélemény véleményezd »
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[3.5]
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[3.9]
  • Modellév:
    2020
    (frissítve: 2020.01.)
  • Listaár: 11.600 Ft

HASONLÓ hátsó váltó TERMÉKEK




XCode avatar
171 vélemény
évi 2000-4000 km-t teker
[ az olvasók 94%-a szerint ez egy hasznos vélemény ]
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Modellév: 2012, 6 hónapig, 1000-2000 km-en keresztül, túrázgató/városi harcosként használtam
Előny

A Shimano Acera hátsó váltó, az előírásoknak megfelelően beállítva és használva, kifogástalanul dolgozik. Túrahajtóművel és Megarange fogaskoszorúval is együttműködik. A váltógörgők cserélhetők.

Hátrány

Lehetne valamivel erősebb. A láncfeszítő kanala viszonylag hosszú, ezért nagyobb eséllyel akad el valamiben, különösen terepen. A lefelé nyújtózkodó láncfeszítő miatt a lánc is közelebb fut a talajhoz, több por ragad rá.

Tapasztalat

Előzmények – Shimano Tourney hátsó váltóval gurultam nagyjából két évig. Sok bajom nem volt vele, míg lötyögőssé nem vált, s kezdtem aggódni a biztonságos tekerés miatt. Még használhattam volna a szerkezetet, alighanem jó ideig, mégis a csere mellett döntöttem. Korábbi tapasztalataim alapján Altust akartam beszerezni, de hagytam, hogy rábeszéljenek az Acerára (RD-M360), gondolván, hogy a rangosabb váltóval jobban járok.

A Shimano Acera hátsó váltó jellemzői – Magasabb osztályba tartozik, mint a Tourney és az Altus, a különbség azonban csak a külalakban és az árban mutatkozik, a működésben nemigen. Egyik is, másik is belépő szintű alkatrész. Ami az Acera külsejét illeti, különösebben csinosnak nem mondanám, ez azonban személyes ügy. Gyakorlati szempontból fontosabb, hogy gyengének tűnik, szemmel láthatóan nincs túlbiztosítva. Részben műanyagból készül, ezt azonban a festéssel ügyesen elkendőzik. A fekete színű változat talán előnyösebb abból a szempontból, hogy kevésbé látszanak meg rajta a maszatok.

A feszítő- és a vezetőgörgő egyaránt 13-fogú. Nehéz lenne megmondani, hogy a nagy görgők mellé miért kellett a viszonylag hosszú kanál is. A működés aligha indokolja; a Tourney és az Altus láncfeszítője megoldja a lánc felszedését rövidebb kanállal is.

A portól többé-kevésbé védett forgáspontokat, pl. a görgők csúszócsapágyait a gyártó olajjal kente, a csuklókat ellenben neonzöld Shimano zsírral. Az olaj eléggé hamar kifolyik a kenési helyekről, a szemrevaló zsírból pedig kevés jut éppen oda, ahova kellene. Porosodik is erősen, habár el kell ismerni, a kosz nehezen verekszi át magát rajta, és a víz sem kezdi ki. A tekercsrugók házába belesni nem tudtam, így csak remélni tudom, hogy oda is a jóféle zsírból jutott, és a kenés élettartamra szól.

Szerelés és beállítás – Mindjárt az első lépéseknél tapasztalhattam, hogy az Acera is lötyög valamelyest oldalirányban. Ez a működést nem befolyásolja, műszakilag azonban aligha indokolt bármilyen kilengés. Mindenesetre örülnék, ha két év múlva is csak ennyire kotyogna.

A beállítást illetően célszerű a gyártó ajánlásait követni, mégpedig betű szerint. A láncot pontosan kell méretezni, különben bajok lesznek a futásával. Hasonlóképpen kell ügyelni a bovden holtjátékára stb. Ha mindent jól csináltunk, a lánc ugyan nem lesz megfeszített zongorahúrhoz hasonlatos, de nyomós ok nélkül nem is csapódik a villához. A váltás is sokáig pontos marad. Eddig kétszer nyúltam a beállító csavarokhoz: a váltó felszerelésénél, és még egyszer, mivel a bovdent elsőre némileg feszesre húztam.

Működés – Hét fokozatú Shimano HG-50-I (11–34) fogaskoszorúval és Wippermann lánccal használom. A váltó kifogástalanul működik, a láncfeszítő zökkenőmentesen kiszolgálja a hajtásrendszert, még a szélső helyzetekben is. A váltási teljesítmény tekintetében azonban az Acera sem lényegesen jobb, mint a Tourney vagy az Altus. Mindegyik váltó, ha jól van beállítva, kielégítően végzi a munkáját. A lánc nagyjából fél fordulat alatt mászik át egyik lánckerékről a másikra. A gyorsaság elsősorban azon múlik, milyen helyzetben vannak éppen a váltást könnyítő elemek, illetve terheletlen-e a hajtásrendszer. Számít még a bovden minősége és a váltó visszatérítő rugójának ereje. Lefelé, a kisebb lánckerekek irányába talán határozottabban mozog a lánc, ha a rugó erősebben húz.

Az Acera – terhelés nélkül – pontosan, de kissé zajosan vált. A lánc némileg hintázik fel és alá, de nem csapódik a villához, és nem önkényeskedik, a vezetőgörgő a helyén tartja. A bovden túlzott megfeszítését a SIS rendszerű váltók általában zokon veszik. Az Acera esetében is tapasztaltam, hogy ha a kábelnek nincs megfelelő holtjátéka, a váltó a legnagyobb lánckerékről nem akarja leterelni a láncot. Kettőt kell ilyenkor váltani lefelé, és egyet vissza.

Terhelés alatt a váltás nehézkes; a lánc csattog, recseg; a váltó gyötrődik. Nem tanácsos rendszeresen, illetve huzamosan így működtetni. Egyébként az olcsóbb alkatrészek mindegyike nagyjából ugyanígy viselkedik.

Terepen nem vagyok elragadtatva Acera váltómtól. No nem azért, mintha ott gyengébben teljesítene. A viszonylag hosszú kanál miatt a feszítőgörgő és a lánc néhány centiméterrel közelebb fut a talajhoz, mint lelkem nyugalma kívánná. Egyrészt féltem a váltót, hogy fennakad valamin, másrészt több port gyűjt a lánc, gyakrabban kell az alkatrészeket tisztogatni, olajozni.

Az őselemekkel (homok, por, víz és sár) az Acera megbirkózik, ámbár egyik sem tesz jót neki. A sár csak akkor veszedelmes, ha sok van belőle, és meg tud ragadni a lánckerekek között. A lánc ilyenkor át-átugrik a fogakon, a váltás pedig bizonytalanná válik. A lánc, illetve a görgők közé keveredő ágak, kórók stb. komiszabbak, akár végzetesek is lehetnek a hátsó váltó számára.

Karbantartás – Elsősorban a görgőket, csúszócsapágyaikat, valamint a csapokon forgó csuklós szerkezeteket kell rendszeresen tisztogatni, illetve a forgáspontokat kenni. Kenőanyagként mindenekelőtt a tömörebb zsír és a nehéz olaj jöhet szóba.

Teljes szétszerelésre és oldószeres tisztogatásra, amennyire meg tudom ítélni, nincsen mód. A legtöbb összetett szerelvény, a görgők kivételével, amolyan egyszer használatos módon van rögzítve. Ha valaki megpróbálja darabjaira szedni a váltót, vagy kimosni a tekercsrugók házából a kenőanyagot, aligha bakot nem lő. Az oldószerek többsége a műanyagot is kikezdi.

Tartósság – Nem valami erős szerkezet az Acera hátsó váltó, kíméletesen kezelve, megfelelően karbantartva azonban évekig szolgálhat. Alkatrészei rendeltetésszerű használatban nem hajlanak, nem csavarodnak.  A forgó, mozgó részek kopása ellen viszont nem sokat lehet tenni. A legtöbb váltóm, ha egyáltalán megérte a tisztes öregkort, a felfüggesztés, a csuklók stb. kikotyogósodása miatt szorult cserére. A görgők gyakori tisztogatás igényelnek, és akkor valószínűleg bírnak annyit, mint a többi alkatrész.

Erre ajánlom

Komolyabb igénybevételnek az Acera nemigen tud tartósan megfelelni. Alapvetően aszfaltozott utakra szánták, terepre elvben nem való. Városi forgalomban megfelelő, túrázásra inkább csak szilárd burkolatú utakon. Körültekintően és meggondoltan földutakon, könnyű terepen is lehet vele gurulni. (Ajánlott váltóvédőt felszerelni.) Túrázóknak inkább az ügyesebben kivitelezett Altus osztályú hátsó váltót ajánlom. Láncfeszítője kevésbé nyújtózkodik az anyaföld felé, kevésbé teszi ki a láncot koszolódásnak, ezért az úttalan utak csavargójaként is jobban megállja a helyét. Olcsó alkatrész ez is, következésképpen ne várjon tőle senki nagyságrenddel jobb teljesítményt, mint amit a Tourney vagy az Acera nyújt.

Ennyiért vettem
5500
Csatolt képek
Shimano Acera  2012 hátsó váltó
Serény váltó (a neve szerint)
16 olvasó 94%-a szerint ez hasznos vélemény!
Szerinted hasznos?

 
típusszám :
  • RD-M3000
  • RD-M390

 
fokozatszám:

9


 
rugóirány:

normál


 
váltókanál hossz:

SGS


 
kompatibilitás:

Shimano


 
teljes kapacitás:

45 fog


 
színválaszték:

fekete-ezüst


 
további információk:

RD-M3000

  • Kerekezzünk agresszíven kevesebb megszakítással
  • SHIMANO SHADOW hátsó váltó technológia
  • Bowdenállító a SHIMANO SHADOW hátsó váltón
  • A szélesen elhelyezett forgáspontok javítják a pontosságot, és növelik az élettartamot
  • Gyors és könnyű kerék felszerelés
  • B-feszítőrugó vagy közvetlen rögzítésű változat a kerék be- és kiszerelését könnyíti meg
  • Penge megjelenés, kifejezett MTB profil
  • SHIMANO SHADOW hátsó váltó technológia
  • Rozsdavédelmi koncepció a hosszan tartó elégedettségégért
  • Rozsdamentes acél csavarok

RD-T3000

  • Pontos és megbízható teljesítmény
  • Egyenletes és könnyű váltóműködés
  • Dupla servo-panta mechanika
  • Kószáljunk szabadon
  • Kisebb az esélye, hogy akadályba ütközünk
  • A jelenlegi RD-M390-nél alacsonyabb profil
  • Egyenletes, hosszan tartó váltás
  • Rozsdamentes acél igazító csavarok
  • Gyors és könnyű felszerelés
  • Előre összeszerelt bowdenrögzítő csavar

Shimano logó

Shimano márka bemutatás

"Küldetés: A természet, és a minket körülvevő világ élvezete által elősegíteni az egészséget és boldogságot."

A Shimano-t 1921-ben alapította Shozaburo Shimano, és kezdetben kerékpár szabadonfutók gyártásával foglalkozott. Mára a globális kerékpárpiac 50%-át birtokló óriásvállalattá nőtte ki magát. Gyárt hajtás és fékrendszereket, kerekeket, pedálokat, országúti, hegyi és hibrid kerékpárokba, mindezt felhasználás szerint rendezett készletek formájában. Kínálatukban találhatóak kifejezetten kezdő és hobbikerékpárosok számára készült alkatrészek, illetve a versenyek élmezőnyét kiszolgáló rendszerek is.

A kerékpáros területen kívül horgász felszerelések és egyéb, pl. snowboard alkatrészek gyártásával is foglalkozik.

A Shimano márkához köthetőek, olyan kerékpár-történelmileg mérföldkőnek számító újítások, mint a pozícionált váltás (egy kattintással egy fokozat), a középrésszel egybeintegrált hajtómű, vagy a patentpedál (SPD). Hozzá fűzhető továbbá a hegyikerékpárok kifejlődésének egy fontos állomása, az első kifejezetten MTB szett, a Deore XT 1982-es piacra dobása is.

A Shimano mind a mai napig az elérhető árú magas minőség definíciója. Jelentős előnyt szerzett kezdeti ellenfelével a Suntourral szemben, és piaci pozícióját megtartotta manapság is az amerikai Sram előretörése mellett.

1-3 (3 kérdés)

Kérdések Statisztika
Shimano Acera hátsó váltó alkatrész
3 válasz
utolsó: 2014. jún.
3X7-es váltóra is jó a Shimano Acera M390 SGS hátsó váltó ?
11 válasz
utolsó: 2013. ápr.
Shimano Acera váltómba hogy tudok erősebb rugót tenni?
4 válasz
utolsó: 2012. szept.
1-3 (3 kérdés)
Tedd fel technikai, beállítási, vagy vásárlási kérdésed bármely modellévű Shimano Acera termékkel kapcsolatban: