- Az új XTR RD-M985 már támogatja a DirectMount váltófelfogatást
- állítható a feszítés erőssége (kulcs mellékelve)
- meglepően megbízható
- a feszítést oldva a hátsó kerék könnyedén vehető ki és tehető vissza
- nagyon könnyű az XTR Trail
- kidolgozása egy valódi ipari műremek
- sérülés esetén drága alkatrészek
A Shimano ezzel a hátsó váltóval lépett be a láncleesést megakadályozni próbáló, "kuplungos" mechanikát használó váltók piacára, jó 1-1.5 évvel megelőzve nagy riválisát, a SRAM-ot. Számtalan teszt bizonyítja, hogy hosszú távon is jól, megbízhatóan működik, nem véletlen, hogy a SRAM lecsapott az ötletre és rátett még egy lapáttal, ami az XX1 rendszerben manifesztálódott - s a hír már hivatalosan is megerősítést nyert (lásd Niner honlapja): utóbbi hamarosan majd az X0 széria szintjén s némileg olcsóbban is elérhető lesz. Ami a Shimano részéről pozitívum: XT és már SLX szinten egy ideje elérhető a technológia, igaz, jó 50-60 grammal nehezebb kivitelben. Ez annyit jelent, hogy grammozós bringások bizony mélyen a pénztárcájukba kell, hogy nyúljanak, ha a Shadow Plus mellett tennék le voksukat, az árdifferencia durván kétszeres már az XT-hez képest is...
Az első tesztek olvasása után magam is láttam benne fantáziát, mikor tavaly nyáron megvásároltam, hogy viszonylag gyakori láncfelkapásaimat megelőzhessem vele. Installálása pofonegyszerű volt, egy hagyományos váltóhoz képest semmilyen plusz előképzettséget nem igényel, a határolócsavarok beállításával, bowdenezéssel együtt maximum fél óra. Az egyetlen különbség, ami beállításkor szembetűnő volt, hogy már a váltó hangolásakor a kart valamivel erősebben kell nyomni, mint egy hagyományos váltónál.
A szerelést illetően ami meglepően jó és hasznos újdonság, az a kerék ki- és behelyezése kioldott feszítő-mechanika mellett, mely könnyebb, mint a régi, hagyományos váltók esetén. A hírek szerint az új DirectMount papucsos vázak erre csak rátesznek még egy lapáttal, bár sajnos ilyet nem volt még módomban kipróbálni.
Meg kell említenem, a Shimano alaposan kitett magáért: ahol csak lehetett, spóroltak a tömeggel, minden felesleges grammot kimartak az alkatrészekből, a kanál UD-szövet karbon és az összkép gyönyörű. Kézben tartva már-már hihetetlen, hogy ekkora méret a feszítőmechanikával együtt hogyan lehet mindössze 208 gramm.
Az első próbaút közben hamar feltűnt a lánc fémesebb futása, mely nem volt megfelelően kenve; gyors olajozás és hirtelen minden hang megszűnt. Ez számomra pozitív: hamarabb hallom, hogy gond van a kenéssel, illetve annak hiányával.
A váltás határozott, feltűnően gyors és pontos, a kart a szokottnál enyhén nagyobb erővel kell nyomnunk. Fel- és lefelé is hangosabb lett a váltás, ami nekem személy szerint tetszik. A Shadow Plus mechanikája az első rázósabb lefelén mutatja ki foga fehérjét: a lánc nem vagy csak minimálisan csattog, már-már lopakodós feeling, hasonlít ahhoz, csendessége mikor egy ideig láncfeszítőt használtam. A gyárban beállított feszítés mértéke esetemben tökéletes, de természetesen ez állítható. A feszítést végző mechanika feletti műanyag kupak eltávolítása után találunk alatta egy kis apró kulcsot, melynek seítségével további finomhangolást végezhetünk el.
Eddig meggyőzött - igaz, inkább SLX vagy XT verzióban vásárolnám legközelebb, jelentősen mérsékeltebb ára és az olcsóbb pótalkatrészek miatt.
CrossCountry/Maraton felhasználástól akár agresszív AM/Enduro igénybevétellel bezárólag. (Freeride/DH-ra az új Shimano ZEE vagy Saint, melyek szintén megkapták a Shadow Plus mechanikát.)