Hosszú kanalas váltóm van. A váltó koncepciója egy kicsit eltér a Shimanonál megszokottól. Nincs benne "shadow" formatervezés, emiatt kicsit jobban kiáll a síkból, de ez akár előny is lehet, lásd majd az írásom végén. Nagyon erős a rugója, még a kb 2 szemmel hosszabbra hagyott láncot is rendesen kifeszíti. Jól ki van alaktíva rajta a váltóbowden vezetése. Szét lehet szedni apró darabokra, ami a szervízelést nagyon megkönnyíti. Ezen a váltón is megvan a SRAM azon rugós kis benyomható csavarja, amivel ki lehet támasztani az alsó kanalat és így kényelmesen lehet rajta láncot cserélni. Hát, ezt az apró, de annál figyelmesebb technikai megoldást egyszerűen imádom. :) A csapágyas váltógörgők előnye, hogy szépen, simán fut rajtuk a lánc. Jó anyagokból van, robusztus a felépítése, és valójában a leghatalmasabb előnye, hogy nem "shadow" kialakítású. Ugyanis, szemben a SRAM gyári ajánlásával, nemcsak 36 fogas tányért lehet tenni a legnagyobb helyre, hanem simán viszi a 42 fogassal is (amit független fórumok, több helyről, szintén megerősítettek). És ehhez még extra B-csavart sem kellett berakni. :) Igaz, látszik, hogy kicsit már az üzemeltethetőségi tartomány szélén van, de még megvan az egészséges távolság a felső görgő és a nagy tányér között. Cserébe, így megspóroltam egy csomó pénzt is és még a rendszerem is egyszerűsíteni és könnyíteni tudtam, mikor átalakítottam a biciklim 2x10-ről 1x10-re.
Szokták volt mondani, amit megnyerünk a réven, elvesztjük a vámon, így ennek jegyében a váltógörgőket a csapágyas kialakítás miatt szervízelni elég macera, de azért annyira nem vészes, cserébe jó futásért. Szintén macera szervízelni a váltófülben lévő csapágyat és effektíve az egész váltót, aminek egy nagyon prózai oka van: alapos, mély-szervízhez nincs semilyen elérhető irodalom, egyedül a pinkbike egyik technikai fórumán fennlévő eljárás használható valéamennyire, de azt is kicsit tovább kell gondolni, mert az Type 2.0 váltókról szól, míg ez már Type 2.1.
És, végül, mint a SRAM-tól azt már megszokhattuk, van benne egy helyen egy kicsit gagyi megoldás: egy kis tüskét kell kihúzni fogóval a fülcsapágy kilazításakor, és nyílván T55-ös torx megy csak bele. Ami, már egyel nagyobb a szokásos készletekben található T50-eshez képest, így még azt is kellett vennem hozzá. :)
Szumma-szummárum, teljesítményben elégedett vagyok vele, árban egy kicsit kevésbé, de a kis hibái ellenére én azért szeretem, a bazi erős rugó és a kitámasztható kanál kárpótol mindenért.
XC, Trail biztosan, a többit majd megírja, aki már használta