- Tizenhatféle méretezésű Thun Jive középrész: szinte mindenki megtalálhatja a neki megfelelőt.
- Élettartama, minősége megfelelő, és az ára is kedvező.
- Karbantartást lényegében nem igényel.
- A mindennapi igénybevételt és ártalmakat jól tűri.
- Nagyon szépen, majdnem hangtalanul dolgozik.
- A tengely igazán erős, rendeltetésszerű használat mellett nemigen lehet benne kárt tenni.
- A Thun Jive, akárcsak a többi olcsó középrész, valószínűleg nincsen túlbiztosítva. Szilaj lovas igényeinek aligha tud megfelelni.
- Pótalkatrészként nem könnyű hozzájutni.
A gyártó a tömegigények kielégítését tűzte ki céljául, s hiába teszi ezt magas színvonalon, nevét nem jegyzik az élvonalbeliek között. Igazán kár, mert nagyon jó minőségű alkatrészeket kínál, ráadásul alacsony áron. Nem véletlenül szerelik még a középosztályt képviselő bicajok egy részét is Thun középrésszel.
A Jive középrész jellemzői:
- cink bevonatú, króm-molibdén ötvözetű acél tengely (2013 előtt olajfürdőben feketített tengelyt is kínáltak);
- M8 hajtókarrögzítő csavarok;
- 2 db tömített golyóscsapágy;
- cink bevonatú acél köpeny;
- durethan csészék (poliamid + 30% üvegszál erősítés);
- várható élettartama kb. 35000 km.
A középrész kifogástalanul működik. Élettartama meglehetősen hosszúnak ígérkezik. A csapágyak tökéletesek – a tengely könnyen, akadály nélkül forgatható, nem lötyög semmilyen irányban –, 15845 km után is nagyjából úgy futnak, majdnem hangtalanul, mint új korukban. Nagy terhelés alatt sem panaszkodnak.
A tengely rendkívül erős, elgörbíteni, eltörni rendeltetésszerű használat mellett aligha lehet. Nyeregből kiállva sem veszem észre, hogy hajlana.
Por és eső (fröccsenő víz) nem sokat árt a középrésznek: a csapágyak tömítése megfelelően véd. A köpeny és a tengely cink bevonata – fekete felület esetén a ráégetett olaj – hosszú ideig ellenáll a rozsdának. Egyedül a műanyag csészékkel nem vagyok teljesen kibékülve, pedig szó nem érheti őket, szilárdan tartanak. Vélhetően nem lesz egyszerű őket kihajtani a házból, ha cserére kerül sor. Leginkább a célszerszámok hiánya miatt fáj a fejem. Szerencsére eddig még a hajtókarokat sem kellett lehúznom. Szilárdan ülnek a tengelyen, szintúgy a rögzítő csavarok is a fészkükben, mióta a szerelőműhelyben helyükre kerültek.
Karbantartásra eddig nem volt gondom. A szabadon maradt tengelyvégeket letörölgetem, ha megül rajtuk a por vagy sár.
A Jive ár/érték aránya mindenképpen jeles. Sokáig fontolgattam, teljesítményét hogyan értékeljem. Adjak-e négy pontot (bizonyosan vannak nála jobbak), esetleg ötöt (ilyen áron különbet aligha kap az ember). Nálam végül is színjelesre vizsgázott.
Nem tartozik az élharcosok közé, a gyártó szerint azonban – a szélsőséges igénybevételt leszámítva – minden feladatra alkalmas: terepbejárás, kirándulás, városi közlekedés. Komolyabb munkára befogni szerintem sem lenne okos dolog. Keményebb legényeknek (pl. Erős János), nagyigényű kerékpárosoknak a fent említett feladatokra sem ajánlom.