Röviden a történet: Kb. 3év után 26"-os MTB-ről szerettem volna áttérni 27,5"-ra több okból is. Ár/érték arányban kerestem egy olyan megfelelő kerékpárt, ami már alapvetően megfelelő gép, de át tudom rakni rá a régebbi 9 sebességes gépem XT-s dolgait. (váltók, hajtás, fékek). Eközben egy ismerős vett egy Rockrider 540-est, amit nálam hagyott két hétre beállítani és finom hangolni. A teszt körök után úgy ítéltem meg, hogy megtaláltam azt a gépet amit kerestem, igy beruháztam egyre. A Decathlonban a vásárlás flottul ment, mielőtt kivittem az áruházból a gépet a "kerékpár tanácsadó" szemre-vételezte, hogy minden ok a géppel, majd átadta a szerelő kollégájának ellenőrzésre, beállításra. A szerelőn látszott a hozzáértés, megnézte a váltókat fékeket, végigpengette a küllőket, megnézte a gumit, a főbb csavarok feszességét ellenőrizte, majd felfújta a gumit az üzemi nyomásra, és kiállította a jótállási jegyet.
Akkor jöjjön az ismertető, egy nem profi, de rendszeres hobby kerékpáros szemszögéből.
Váz
Anyaga 6061 Hidroform Alu. A váz geometriája mivel uniszex nagyon jó, kényelmes és jól kezelhető. A felső-cső nyereg felöli végének a megszokott hardtail MTB-knél nagyobb lejtése van egy kicsit. Az L-es méretű váz 174cm-es magasságomhoz számomra tökéletes. Az alsó-cső robusztus, alatta futnak az első és hátsó-váltó bovdenjei és a hátsófék vezetéke. Ez MTB-nél szerintem inkább hátrány, mint előny, mivel alul jobban éri a kosz, jobban kivan téve a kavics felverődésnek, mint a felső csőnél lenne elvezetve. Másod sorban ha valaki szereti az alsó csőnél felkapni a biciklit, pl. terepen, vagy csak lépcsőn való cipeléshez, akkor vigyázni kell a bovdenekre és a fékcsőre. Hiányoltam a nyereg csőnél a kulacs felfogatásának lehetőségét, ez mindenképpen negatívum akkor, ha kulacs mellett mást is szeretnénk felszerelni a kerékpárra.
Kormánycsapágy
Fél integrált, jól szétszedhető, viszont nálam az alsó persely a vázba ferdén ült, ezt javítani kellett. A csapágyra mindenképpen ráfér egy szétszedés, mert nem sok kenőanyag volt benne gyárilag. Alapvetően igazítás után szépen, hiba nélkül forog. A felső kúpos elemén lévő porvédő tömítés viszont nem véd semmi ellen sem annyira laza, éppen hogy le nem esik róla. Ez mindenképpen tervezési hiba, túl kicsi a vájat a kúpos elemben, ebből könnyen kijön a tömítés.
Kormányszár
Típusa BTwin Upside Down. Jól design-olt és funkcionálisan is jól működő szögletes, robusztus, három csavaros kormány rögzitéssel rendelkezik. Függőlegesen +-30mm-t lehet állítani, hossza 90mm. Annyi kifogásunk lehet csak, hogy igazán adhattak volna hozzá egy fekete csavart a krómozott helyett, azzal jobban nézne ki.
Kormány
BTwin Sport Oversize MTB. Anyaga alu, hossza 680mm, átmérője 31,8mm. Mivel színe fehér, így szerintem nem nagyon illik a bicajhoz, nőiessé teszi egy kicsit. Egyéb tekintetben semmi gond vele, egyszerű, mint a faék, teszi a dolgát rendesen.
Markolat
BTwin Sport Soft Touch. Nekem nagyon bejött, a régi bicajomon is ugyanez volt. Megfelelő fogást biztosit, a redőzete miatt nem hajlamos a csúszásra kesztyű nélkül sem.
Teleszkóp
SR Suntour XCR 27,5" 100mm, konkrétan egy 2017-es gyártású SF14-XCR-32-DS-LO-27.5 típusról van szó. Csak tárcsafék felfogatás. Acél 30mm-es becsúszók, alu váll, 180mm hosszú 1 1/8" Ahead alu villanyak, acélrugó, nitrogénpatronos lockout, olajcsillapitás. Magnézium külső szár, normál 9mm-es tengelyt fogad. Jól működik, a szimeringek jól zárnak, a lockout könnyen, egyszerűen zárható, 100mm-ből nekem 84mm-t kimozgott. A gyári 160mm-es Tektro tárcsák nem csavarják a telót. Max ajánlott rotor méret 185mm
Nyereg, nyeregcső
A nyereg típusa BTwin Ergofit Evo, alias 500 Sport comfort. Műbőr borítás, acél pálcák, műanyag ABS test. Nekem nagyon bejött. Puha és sokkal kényelmesebb, mint a Sport 900-as széria amit előtte használtam. A nyeregcső BTwin Flex Alu 27,2mm átmérőjű és 350mm hosszú. Rögzitése 1db 6mm-es imbuszcsavarral történik, ami problémás lehet, ha menet közben állítani szeretnénk rajta, mivel a zseb szerszámokkal nem tudjuk kilazítani, vagy meghúzni rendesen. A nyeregcső bilincs jól funkcionál, szorosan fogja a csövet. Érdekes, hogy a karja a megszokott vízszintes képest függőleges kialakítású.
Kerekek
Elöl-hátul Aero Trail Pro 27,5"-os duplafalú szegecselt 28 küllős Alu felni, feketére eloxált 2mm-es küllőkkel. Elöl Formula DC-20, hátul DC-22 6csavaros tárcsafékes aggyal. Kenőanyag bőven van az agyakban gyárilag, azonban nálam az első agy kónusza túl szorosra volt húzva, ezen lazítva már jobban forgott az agy. Az agyak két oldalán lévő gumi porvédők túl puhák és lazák a Shimano-hoz viszonyítva. A gyorszárak erősek, jól zárnak, gyárilag szerintem túl szorosra voltak húzva, kézzel nem lehetett kinyitni őket.
Féktárcsa
Elől-hátul 160mm-es vastag Tektro tárcsák, meg merem kockáztatni, hogy erősebbek, mint az eddig használt, Shimano RT,77,62,54 tárcsáim. A hátsó tárcsa csavarjai nem egyformán vannak meghúzva, pedig ha géppel rakják össze akkor egyformának kellene lennie. Egyébként a tárcsák jól rögzülnek az agyakhoz, deformációt a tárcsákon nem tapasztaltam.
Gumik
BTwin All Terrail Light 27,5"x2,1 ETRTO 54-584. Hajtogatható, 845grammos tubeless ready a külső. Mintázata inkább könnyű terepre való, mint nehézre. Betonon is jól teljesít, egyedül kanyarodáskor hajlamos kisebb kicsúszásra a mintázata miatt. Puha gumi típusa miatt betonon hajlamosabb gyorsabban kopni, mint terepen.
Hajtás
Négyszögtengelyes Prowheel Flint 401 44/32/22T acél lánctányérokkal. A hajtókar 175mm hosszú alumínium. A hátsó kazetta Shimano HG-400-9 11-32 kiosztással. Alapvetően a HG-50 könnyített kivitelű változata.
Középcsapágy
Thun Jive-ML 3.0 68x118 négyszög tengelyes közép csapágy. Made in China, mindkét oldalon műanyag perselyekkel, nem nevezném még csak közép kategóriásnak sem. Már az első tekeréseknél érezni, hogy roszog, szorul, nem úgy megy ahogy kellene, annak ellenére, hogy terheletlenül szépen forog. Mindenképpen javasolt kicserélni.
Pedál
Wellgo MTB pedál, a tengelye kivételével teljesen műanyag. Jól "taposható", azonban már gyárilag is nehezen forog, nem néz ki hosszú életűnek, ajánlatos mindenképpen kicserélni.
Lánc
KMC X9-93 116szemes lánc patentszemmel. Alapvetően semmi baj nincsen vele, hacsak az nem, hogy gyárilag valami nyúlós zsírral van bekenve, ami gyűjti a koszt. Érdemes lemosni róla és megfelelően átolajozni.
Első váltó
Microshift Marvo LT FD-M43 47,5-50mm-es láncvonalhoz. Alul-felül húzós, alsó bilincses. Megfelel egy alap Deore váltó minőségének. Normális csavarokkal rendelkezik, nem úgy mint hasonló olcsóbb társai. A forgáspontjainak csapjai kifejezetten jó minőségűek. A láncterelő kerete nem fixen szegecselt, hanem hátsó részén egy csavarral bontható, ha lánccserekor erre szükség lenne. Keresztbe váltáskor a keskenyebb láncterelő keret miatt a lánc hozzáérhet a váltó láncterelő keretéhez, ezzel sajnos együtt kell élnünk.
Hátsó váltó
Shimano Altus FD-M2000. Semmi extra, csicsa vagy faxni. Alapvetően megfelelően vált, de görgők perselyét, tengelyét ajánlatos megolajozni, mert gyárilag teljesen szárazok voltak.
Váltókarok,
Shimano Altus SL-M2000. A hátsó váltóhoz tökéletes. Megfelelően vált, de csodát nem kell várni tőle. Full műanyag test, alu alap, néhol beszivódás a műanyagon, egy kissé sorjás váltókar. Viszont a bovden feszesség állító csavarjára nem lehet panaszunk. A bovdenházaknál semmi extra, viszont a bovdenek, mint a már említett lánc is be voltak kenve valami zsíros anyaggal. Ezt ajánlatos letörölni használat előtt, mivel amellett hogy gyűjti a port, még érezhetően befolyásolja a váltás minőségét.
Fékek
Nem más, mint a Tektro Auriga Comp fék BTwines pirosas festéssel. Elöl-hátul jól fognak, annak ellenére, hogy a gyári beállítással használtam. Öntött alumínium fékkar és test. 2 ujjas kivitel. Állítható fékkartávolság. Maga a féktest kétdugattyús rendszer, automatikus dugattyú állítással a la Shimano. A gyári fékbetét amit kapunk hozzá az fém/kerámia kompozit. Az első fékcső hossza 75cm, a hátsóé pedig 150cm. A fékkarok gyárilag túl lefelé fordítva kb. 60°-ban kerültek a kormányra, bár ennek optimális helyzete szubjektív egyénenként más és más, azért erre nem ártana a gyárban odafigyelni. A féktestek felfogató csavarjai szerintem gyengék, sem alátét, rugós alátét, sem kilazulás elleni védelmük nincsen, és még meghúzva is csak alig-alig voltak.
Update 2018.05.17: Eddig nem figyeltem fel rá, de a tegnapi napon előkerült egy komoly probléma. Nevezetesen a kerékpár vázának azonosítására szolgáló sorszám nem a vázba beütve található meg, hanem egy egyszerűen egy matrica van felragasztva a váz alsó részére. Ez ráadásul nem műanyag alapú, hanem papír alapú, ami egy átlátszó fóliával van a vázra ragasztva. Valószínűleg egy ág, vagy valami kisebb terepakadály beakadt a matricába, és elkezdte azt leszedni. Pluszban a meleg is hatással lehetett a matricára, mert a múltheti meleg idő után majdnem teljesen leesett mire észrevettem a problémát. Nem akarok tippeket adni, de ha valaki ellopja a bringát, majd egy bicskával leszedi ezt a papírdarabot, oda a váz elsődleges beazonosithatósága. :( A kerékpár amúgy még nincsen 3hónapos, ennek fényében még inkább aggasztó a dolog.