- Hogy fordul, mászik a kerékpár (milyen a geometriája)?
Elég fordulékony és emelkedőn sem érződik túl nehéznek. Mivel vasággyal sem vagyok több 60 kilónál, alacsonyabban van a súlypont - így kellően stabil. Minthogy ez az első komolyabb bicóm, a geometriáról nem igazán tudok mit mondani; méretét tekintve nekem a 180 feletti magasságomhoz a 19,5"-s váz vált be.
- Mennyire megbízható a kerékpár?
Érdekes kérdés. Ha a menetstabilitásra gondololok, még nem nagyon volt vele nagyobb csúszás/farolás. Esés pl. (eddig :-P) egy se. Ha arra, hogy mit bír rossz időben, akkor szintén kellemes meglepetés volt, mert szakadó esőben is majdnem úgy tudott menni, mint szárazon (a Maxxis guminak jó a tapadása).
- Mi a kerékpár legértékesebb része?
Hehh. Kérdésben a válasz. :-D Mivel még semmit nem cseréltem rajta, anyagi szempontból az egész keró a legértékesebb. Ha viszont a kényelem/praktikum oldaláról közelítem, akkor az első villa, a tárcsafék és a roppant erős -ámde mégis könnyű- váz (nem hiába "Triple Butted" - nem vicceltek a tervezésnél). A villáról sok helyütt olvastam, hogy ez vagy amaz miatt nem az igazi, "azonnal cserélős" - nekem a világon semmi gondom vele. Kis állítgatással simán veszi akár a 15-18 centis járdaszegélyt is (persze kis felrántós rásegítés sosem árt) és piszok jól elnyeli a göröngyöket. A fék meg egyszerűen harapja a vasat - inkább arra kell figyelnem, hogy ne blokkoljak. A váz merev, nem nyeli el a taposás erejét, ugyanakkor az "S"-geometriás támvilla remek rezgéscsillapító (kisebb szintbeli eltéréseken, persze).
- Ja, és piszok jól néz ki! ;-D
- Apróságok.
- Üresben gurulva a hátsó kerék felől (valószínűleg az agyból) erős, periodikus zaj halltszik. Remélhetőleg egyedi hiba és egy szervíztúra megoldja.
- A nyerget nagyon szokni kell, mert eleinte elég barátságtalan érzete van. Pár hét után ez javul (naná, hiszen megszokom, mint az új cipőt), de egy anatomikus felépítésű nyereg sokat javíthat.
- Időben kell gondolni a váz védelmére, mert a gumiprofil köpködi a kavicsokat. Az alsócsőre az első kerék mögé kell egy áttetsző matrica, a láncvillára meg egy tépőzáras borítás a lánc okozta festékpattogzás elkerülésére. Könnyen levehető első-hátsó sárhányó szintén alap.
- Komolyabb defektvédelem érdekében egy Schwalbe kerámiamagos külső jól jöhet - nyilván durvább terepre, mert városba nincs értelme.
- Merida '09 Matts TFS XC 500-D Dart (199.000)
- Merida '09 TFS XC 700-D (229.000)
- Kelly's '09 Madman (220.000)
- Cube Acid 2009 (230.000)
Felszereltség tekintetében kb. azonos szintet képviselnek. Talán a Merida 700-D -nek és a Cube-nak jobbak a kerekei, a villája és a hajtómű, de ezen a szinten igazából mind teljesen korrekt. Ha valaki ínyenc, akkor a felszereltség, ha sokat spórolt rá (mint én is), akkor úgyis a kazalnyi fórum, a hozzáértő ismerősök véleménye és az ár lesz a fontos. Részemről mindenképp 5/5 - még akkor is, ha éppen ma töltöttem 2 órát a gumifoltozás megtanulásával és kivitelezésével. :-P