A 2007-es év kínálatát tekintve egy kitűnő ár/érték aránnyal rendelkező, jó minőségű alkatrészekből összeépített de mégis szinte teljesen átlagosnak mondható kerékpár, viszont ezáltal nagyon megbízható, s ahogyan mondják, első kerékpárnak ideális. A külső pedig egyszerűen megnyerő, igen jól sikerült festés és design került a vázra; s eddig még a festés sem kopott meg sehol.
Igazán tavaly nyáron és idén tavasztól van igazi használatban a kerékpár, végre átbillen az 1000km-en; bár szerintem csak az első 1000 tűnik soknak, még az idén át fog jutni a 2-3000-en is a jelenlegi tempóval és aktivitással. :)
A váz merev, elpusztíthatatlannak tűnik elsőre; a hegesztési varratok is minőségi mnkára utalnak. A váltók pontosak, a fékerő is megfelelő. A kormány és a kormányzás kényelmes, dönteni kanyarokban túlságosan nem érdemes (bár cirka 90kg-os a terhelése:) ) Az eredeti abroncsok robusztusak, terepen könnyű, lágy futást adnak míg betonon felrezonál, érdemes egy zselés kesztyűt beszerezni különben hamar elzsibbadnak az ujjak, a kéz. Igazán egy nem túl döcögős földút ahol a legjobban teljesít, aszfalton az abroncs (bordázott) folytonos futófelületének hiányában roszul teljesít, a szovjet ősanya gyártotta ezeréves bringák is képesek elhúzni szédületes tempóban tekerés közben, bár a magyar kátyús utakon előbb vagy utóbb úgyis a terepbringa nyer (sajnos).
Jöjjenek a kérdések is:
Mely alkatrészek szorultak először cserére?
Még nem szorult alkatrész cserére; az egyik pedál fényvisszaverő betétjét sikerült elhagyni.
Hogy fordul, mászik a kerékpár (milyen a geometriája)?
A forulás átlagos, dönteni csak pehelysúllyal. Mászás közben sincs oka panaszra, de váltani már nehézkes egy nagyobb emelkedőn; én oldalsó szarvakat szereltem a mászás megkönnyítésére de a görbe kormányon a szarvak kissé olyan hatást keltenek mintha egy szürkemarhát lovagolnánk. Erőltetett emelkedőn már a lánc gyengének tűnik (mivel UG helyett azért illik a HG vagy valami más...) és pattanak a szemek csuklói; s kissé előredőlve nem emelkedik az első kerék sem s helyette a teleszkóp dolgozik az erős taposás során.
Mennyire megbízható a kerékpár?
Eddig teljesen, nem volt vele probléma, nem hagyott soha cserben vagy okozott balesetet. A lejtőkön azért csak óvatosan, a fékek nem downhill-re hanem teljesen átlagos célra használhatóak, 30km/h fölött azért már figyelni kell mert nem biztos, hogy véletlen esemény miatt időben megáll csúszás nélkül.
Mi a kerékpár legértékesebb része?
Egyértelműen a mutatós és masszív váz; majd a váltó-hajtásrendszer majd a kormány és az ülés is megemlítendő; a fékek, fékkarok is jól dolgoznak együtt a kombinált váltókarban.
Mit fogsz legközelebb lecserélni rajta, és miért?
Alapvetően minden jó a bringán, de eddig mivel mostanság többnyire városban használom, az abroncsokat cseréltem le CST Traveller City (26"x1.9) abroncsokra; így viszont még inkább hajlamos a két kerék a deformációkra, tehát a következő beruházás egy komplett felni(duplafalú) + küllők és agycsere; míg az eredeti felni/kerékre visszakerül az eredeti terepgumi, így ha kell gyorsan lehet változtatni a futófelületet az igényeknek megfelelően, s az eredeti felni sem deformálódik annyora a terepabroncsokkal, melyek az ütések nagyrészét azért felveszik a bordáikkal.
Még a lánc cseréjén gondolkodom (HG típusra, mivel egy kicsit elhanyagoltam és mostmár kellemetlen hangja van) valamint a monoblokk/hajtókar/lánc pattan néha, s mivel nem vagyok pehelysúlyú érdemes robusztusabbra váltani, ha egy-egy döccenőt a pedálokon állva próbál az ember kevésbé megrázkódtatóvá tenni.
A hátrányok közül igazán 2 pontot lehetne kiemelni, ami e kérdésre is megadja a választ:
Mely alkatrészek teljesítményével nem vagy megelégedve?
teleszkóp: melynek útja rövid, 20km/h fölötti kátyú vagy döccenő esetén felkoppan; egy magasabb szegélyről történő lerepülésnél pedig fájdalmasan koppan az alsó holtponton. Alapvetően jól dolgozik, csillapít de nagyon rövid úton mozog, csak enyhébb egyenetlenségeken segít át, kátyús úton és erdei, nagyobb gyökerekkel, gödrökkel tarkított úton már fel-le koppan. Ezt az alkotót tehát méltánytalanul rosszul válaszották ki sajnos.
felnik, kerekek: sajnos, ez is sarkalatos pont. Csatlakoznék az előttem szólókhoz, a legjobb minőségű szimplafalu felni csak a mozdonyok esetében elfogadható, erre a bringára viszont méltatlanul gyenge minőségű alufelni került. Az abroncsváltás után már hiába is viszem centíroztatni, 1-2 hét alatt ismét belekerülnek a nagyobb hurkák, a kicsik pedig hiába, de megszünthetetlennek tűnnek. Az első kereken ráadásul kicsit bele is rágott a fékpofa, mostmár csengő sem kell, elég ha fékezek, jöhet a polírozás és pofacserék akár.
Ha elég sokat teker és felbuzdul az ember, akkor már előtérbe kerülnek az áttételek, lehetne még több fokozata, vagy nagyobb áttétele az utolsó (21) fokozatban, mert a bringa többre lenne képes de szinte már kitekerni nem lehet belőle; bár az abroncsere és kellő légnyomás után folytonos 35-40km/h így is kihozható belőle, de jelentős energiabefektetéssel.
Mindenhová ezzel járok, ahová csak tehetem; alapfelszereltséggel viszont városi közlekedésre tényleg nem ajánlott.
A 2007-es évben sajnos nem voltak a jelenlegi Merida kínálatban már kapható MATTS 05-20-40 széria tagjai, az egyetlen alternatíva a MATTS TFS-100V lett volna, ami szinte dupla árban elgondolkodtató volt a kerékpározás reneszánszának elindítására, ezért inkább azon az áron (125e) inkább egy jól felszerelt alapgép mellett született döntés, mely jónak bizonyul a 2 év távlatában. Megindító, elgondolkodtató kerékpár, s a mai piac alkatrészeit tekintve akinek kedve van modulárisan alakíthatja tovább; használtan is jó vétel, újonnan pedig a MATTS 05V felel meg, hiszen akárhogy is keresem, mintha megszűnt volna a Kalaharik pályafutása.
Még meglátom, hogy ezt a bringát, mondhatni vázat fejlesztem vagy pedig megválva választok inkább egy újabb szintet, jelenleg pl. a MATTS 40MD, Crossway 100 avagy Matts TFS 100XC irányvonalaiban.
Egy biztos, a gyönyörű de kényes fekete szín miatt lassan annyit költök a mosásra mint autós embertársaim. :)