- kitűnő ár/érték arány
- belépő az országútik világába
- hátszélben lehet élvezni a hangtalan suhanást vele
- gyorsabb, mint egy trekking/fitness kerékpár, de
- jóval kényelmesebb egy vérbeli outi bringánál
- nem nagyon kell pénzt költeni rá, csak bowdent, fékpofát, olajat igényel, néhány szezon után pedig új hajtást (fejleszteni nem érdemes, max. ha valami baleset következtében eltörik rajta)
- max. 23 mm külsővel javallott használni
- kell hozzá a jó minőségű út. Van összehasonlítása alapom: megjártam már a magyar amortizálódott utakat, a horvát tengerpart vasalt útjait, valamint az osztrák tükörutakat is.
- utóbbi időben elterjedtek a gravel/cyclocross kerékpárok, amik jó alternatívatt nyújtanak a kezdőknek, bár még aranyárba mérik őket
- télen a görnyedt testhelyzet nem feltétlen egészséges, de
- nyáron sem az, ezért ajánlott törzsizomfejlesztő sportot űzni másodsportként
2017-ben vettem egy használt Merida kerékpárt, aminek a váz nagy volt és Whirlwind 2.0 sárga-fehér-fekete vázra esett a választásom. Akkoriban a váz 30k Ft összegbe került. (Igen 2021-re már Tősgyökeres montis voltam. Már évekkel korábban szerettem volna kipróbálni egy koskormányos bringát. Egészen elképesztő érzés virsli gumikkal suhanni a jó minőségű országúton. A hangsúly a "jó" jelzőn van. Megjártam vele Zalát, Balaton körüli bringautat, somogyi és baranyai utakat is. Meglehetősen sportos a váz. 28 mm-es gumik már-már karcolják a vázat/első váltó konzolját. Kissé vaskosabb külsők fel sem mennek rá. Egyértelműen 23 mm-es külsőkhöz van kialakítva a váz. Nedves úton kanyarodni, illetve nagy sebességgel bemenni körforgalmakba külön művészet vele.
A váltás 105, a fékek Tiagrák a bringán. 2x10 sebességes rendszerű, ami később kicsit módosítva lett, hogy nagyobb racsni is felférjen rá. Sokat javult ezzel a bringa mászóképessége.
A hátsó váltó pár havonta igényli a karbantartást. Beállítva remekül működik. A görgők sajnos nem csapágyazottak. Első váltó felirat nélküli, valószínű belépő kategóriás. Alkalmanként szereti ledobni a láncot és váltani sem egyszerű vele hidegben. A váltókarnál nagyon praktikusnak tartom, hogy bandázs alatt van vezetve minden kábel. Nem hasonlít őserdőre a cockpit.
A Tiagra fékektől nem dobtam hanyatt magam (szó szerint sem, illetve átvitt értelemben sem). Gyakran kell állítani és a tél ezt is megviseli.
A kerekek előtt le a kalappal. A Merida sajátmárkás kerekei nagyon jól bírták a kiképzést. 1-2x kellett csak centrírozni/ egyszer sikerült egy küllőt is eltörnöm. Pedig a pécsi utakon posszant néhányat a nagyobb kátyúknál.
Nyereg, bandázs, külső, kormány, kormányszár stb. egyéni preferencia kérdése.
Országúton túrázásra/edzésre, aki szeretné az országúti kerékpározás élményét olcsón élvezni.