Amikor először felültem rá (az acélvázas montim után), olyan érzés volt, mint amikor először vezet az ember egy sportautót. Eddig 60 km/h-nál többet nem mentem vele (kanyargós hegyi szakasz), viszont érezni, hogy 80-nál se jönne zavarba, nagyon egyben van a gép.
A váz könnyített, ugyanakkor nagyon erős, a geometriája jól eltalált.
A teleszkóp nagyon kellemesen mozog, szépen kiegyenlíti az összes egyenetlenséget az utakon, nagy hidegben sem kell sokat állítani rajta, nem nagyon érzi meg, az esővel sincs baja, nagyobb emelkedőnél pedig sokat segít a lockout funkció.
A Hayes stroker ryde fékrendszert a cross-trekking kategóriához mérten jó választásnak találom, jól végzi a dolgát, egy év aktív használat után eddig még nem kellett hozzányúlni.
Az FSA integrált hajtómű nem csak szép, hanem erős is, 1 év / 2300 km aktív igénybevétel után a festékkopáson kívül semmi baja, a váltás szinte azonnal megtörténik, szerintem nagyon jó ár/értékarányt képvisel ez az alkatrész.
A kerekekre sem lehet panaszom, a maxxis overdrive külső abszolút bevált, kevlárbetétes, nagyon jó az úttartása, a hangja speciel nekem nagyon tetszik (nagy sebességnél), nem gond vele tartani egy dinamikus tempót, és jó a vízelvezetése is.
Végül nagyon tetszik a kerékpár egyedi gyöngyházfehér fényezése.
A nyereg alapvetően kényelmes, a dőlésszöge is megfelelő, viszont hosszabb túrák során mindenképpen ajánlok legalább egy szivacsbetétes nadrágot. Nadrág nélkül egy idő után kényelmetlenné válik, olyan érzésem/késztetésem volt, hogy helyezkednem kell ide-oda a nyergen (ekkor sem lett jobb).
A gyári fékpofák nyomot hagynak a féktárcsán, a közeljövőben le is fogom ezeket cserélni, de annyira ez sem eget verő probléma. Ez a típusú fék híres arról, hogy a gyári fékpofákkal a hátsó fék egy afféle sercegést hallat, nos ezt tanusíthatom, viszont érdekes, hogy ez ad hoc módon jelentkezik, néha egyáltalán nem csinálja.
A markolat alapvetően kényelmes, viszont ugyanúgy, mint a nyeregnél, itt is ajánlok egy kesztyűt hosszabb távra, valamint kormányszarvakat a kormányra.
Utolsóként a sárvédő felszerelhetőségének a problémáját említeném meg. Az elsővel nincs gond a teleszkóp miatt, viszont hátul a vázon a sárvédő rögzítésére használatos lyukat függőlegesen fúrták ki, amire én a mai napig nem találtam itthon olyan sárvédőt, amit normálisan fel lehetne rá rögzíteni, így kénytelen voltam egy házi megoldással előrukkolni (lásd a csatolt képen).
A váltóbowden csövei, valamint a fékolajat vezető csövek piszkítják és koptatják a festést a kormány alatti részen.
Úgy érzem, az Aveiro-ban senki nem fog csalódni, nagyon megbízható gép, és nagyon mutatós. Könnyített minden fontosabb alkatrésze, a kb. 12 kg-os súly szerintem ebben a kategóriában elég jónak számít.
Összességében úgy érzem, megérte ennyi pénzt belefeccölni, ezért az ár/teljesítmény nálam 5-ös.
A teljesítményre csak a sárvédő rögzítése, a hosszabb túrán kényelmetlenné váló nyereg és markolat miatt adtam 4-est.
Természetesen nem terepre való, viszont a döngölt földutakon még simán megállja a helyét.
Egyértelműen a hosszabb/dinamikusabb túrákra való, éppen ezért egy jó tanács: nincs értelme ilyen drága modellt venned, ha nem használod ki.
Akik inkább aszfalton tekernek, és unják a montit, ugyanakkor szeretnék megtartani a montis stílust, azok számára ajánlom (nem csak konkrétan ezt a kerékpárt, hanem ezt a cross kategóriát is).
Ha nem is tudsz annyira száguldani vele, mint egy országútival, alapvetően egy gyors bringa, és szerintem sokat számít, hogy nem szükséges feleslegesen fékezgetned a városban, hogy megóvd a kerekeket, mint egy országútinál; egyszerűen csak átsiklasz rajta 40-el... :o)