Könnyű a Crossway TFS 800 V. Szép. Merev hajtás, rendkívül ”direkt” hajtásérzet. Pontos, határozott váltás. Kényelmes nyereg. Remek teleszkóp. Minőségi alkatrészek.
Magas építés, nagyobb menetszél. Drága.
A Merida Crossway TFS 800 V váz magas. Összehasonlítva (egymás mellé tettem) a Gepida Alboin 300 CRS-sel, ugyanúgy 52-es vázméretben, ez magasabban van vagy 2 cm-re, valamint a fejcső is magasabb kb. ugyanennyivel. A vázra tárcsafék is szerelhető. A színe, fényezése nem rossz, eddig jól bírja a kisebb ütéseket, nem pattog a festék. A fejcső elég robosztus, amennyire kel! A stucni szöge kissé magas, de elfogadható, nem állítható, FSA. A kormány kellően merev, FSA, enyhe ívben hajlított, szerintem kényelmesen állítható. A markolat a trendi, a tenyér-kéz anatómiáját követi (a korábbi markolatomat áttettem, annak kicsit erősebb az anyaga, kevésbé kopik). Kormányszarv nincs, sajnos drágán lehet venni. A nyereg sportos, kényelmes annak ellenére, hogy elég vékonyka, nincs semmi hókusz-pókusz, hűtés-szellőzés, hosszú úton is kényelmes. Az ülés szöge jól beállítható, eltalált a két csavaros rögzítés, fixen beáll, nincs mozgás (korábbi egycsavaros nyergek nálam hamar meglazultak)! A kerekek merevek, erősek, Deore agyak elöl, hátul, remélem, hogy sokáig nem lesz gond vele. A teleszkóp SR NCX-D-RL 63 RL, szépen kimozogja 63 mm-t. Mínusz 5-7 fokban se áll be, nem keményedik fel, mint a korábbi (RST SOFI). A rugó-előfeszítés szépen állítható, a lock-out kormányról vezérelhető, pontos kényelmes. A hajtómű SLX, könnyű, merev, nem kolbászol, kiállva tekeréskor is elég merev, nem súrol be, igazi élmény keményen hajtani! A hajtóművön 48-36-26-os fogaskerekek vannak, mereven teszik a dolgukat. A fogaskeréksor is szépen teszi a dolgát, kilenc fokozatból lehet választani, jól van elosztva, ritkán kell a váltóra nézni, hogy vajon még mennyit lehet váltani; megfelelő számú, az SLX hajtóművel jó párosítás. A váltókar SLX. Szerintem az Alivio egy nagyon jó, pontos kis váltó. Ez azért érezhetően pontosabb, erősebb, kényelmesebb (a fékkar mindkét oldalára helyezhető, a kijelző is levehető). Határozottan, pontosan vált, nem gondolkodik. XT-t még nem próbáltam, de ez sok mindenkinek elég lehet. Dual release, amit további kényelem, és gyorsulás a váltásban. A hátsó váltó DEORE XT pontos stabil, könnyű, szerintem egy nagyon eltalált darab, sárban, latyakban, „ganéban” is volt szerencsém kipróbálni, nem hibázik. Az első váltó Deore LX. Nagyon szépen teszi a dolgát, hidegben-melegben, nem kellett utána állítani. A pedál valami noname, de felemás, így a későbbiekben lehet SPD-t is rá lehet aggatni. A fékek Avid FR5, illetve SD. Hát ezeket a korábbi Deore LX-re cseréltem a Merida cserélhető betétes fékpofákkal együtt. LX rulez ! A gumik megfelelőek, cross-os mintázatúak, enyhe, nem túl laza talajon is elfutnak. Betonon is jó, van futófelület, oldaltartása megfelelő.
A Merida Crossway TFS 800 V egy nem túl olcsó, nagyon jól felszerelt bringa. Az alkatrészek erősek, tartósak. A 2009-es és 2011-es hajtóművei 522-es, illetve valami más 5-ös szériából való. Ennél nagyon jó a hozzáadott ár/érték arány.
Vársoban, könnyebb terepen, szélesebb gumival akár közepes terpen is. Túrázni is.