A design és az agyváltó lenyűgöző, de a váz súlya és a nyereg is rendben van.
A merev villa kishazánkban mára egy városi kerékpárnál sem előny - pláne, ha olyan remek bicikli utakon szeretné használni az ember mint a balatoni bringakörút... Kissé nehezen fordul, az első fék pedig borzasztóan visít (bár lehet hogy csak a kiskereskedő nem állította be rendesen - mindenesetre nekem sem sikerült...).
Az első komolyabb biciklim - alapvetően balatoni bringázásokhoz vettem, és az első utak alapján (némi kompromisszummal) remek gépnek tartom. Hogy ár-érték arányban megéri -e... nos, ott már vannak bennem kérőjelek.
A design nyilván lenyűgöző - a matt szürke festés élőben bitang jól néz ki, a kerekeken megjelenő sárga színnel párosulva pláne. Ilyen biztosan nem fog szembe jönni veled az úton, rendszeresen el lehet kapni néhány érdeklődő tekintetet rajta - de nyilván ez egy biciklinél valahol abszolút másodlagos. Ennek ellenére első helyen emelném ki - ha szereted az egyedibb, de visszafogottan elegáns megjelenést, az egyik legjobb választás ez a bringa, pedig amikor nézelődtem, jó párat megnéztem... Mondjuk gusztus dolga.
Szintén kiemelkedően jó az agyváltó - könnyebben és gyorsabban váltható a sebesség egy láncváltóhoz képest, nincs félelem a keresztbeváltástól, egyszerre több sebességet is vígan át lehet pörgetni, szóval alapvetően egy remek cucc, engem megvett kilóra. A marokváltó ezen megoldáshoz szerintem alapvetően rendben van, és bár még nem tekertem körbe a tavat, de az eddigi emelkedőkkel nem volt vele gond. A hét sebesség elég jól kihasználható: az 5-ös és 6-os kellemes túrázós sebességet biztosít, eddig pedig az emelkedőket a 2-es is simán vitte, valamint hála Istennek, kontrafék sincsen benne. Gyorsan és pontosan teszi a dolgát, szeretem - de hegyekbe nyilván nem viszem. Örök élet hat nap, és nem kell a hajtást sem állítani majd vele évekig - legalábbis remélem... Nem mondom hogy ezentúl nem ülnék láncváltósra, de értem itt az árkülönbözetet egy jó minőségű láncos megoldással szemben is, érdemes kipróbálni ezt az élményt is.
A kialakítás szintén nagyon rendben van: a váz pillekönnyű, a vezetékek felfogatása a vázhoz elegáns (bár egyes helyeken gyorskötözőkkel is megerősítette azt a kiskereskedő cég), a váz színéhez tökéletesen passzoló matt szürke sárvédők szintén rendben vannak. A kerekekkel és felnikkel eddig nem volt gond, a nyereg pedig eddig talán a legkényelmesebb az összes, általam próbált darabból. Kifejezetten előny volt számomra a csomagtartó hiánya, de aki szeretne rá, bármikor rápattinthat bármit - a kialakítás készen van hozzá. A lámpák jók, éjszaka is elég fényt adnak, az agydinamó is megfelelően teszi a dolgát. A küllőn macskaszemek ellenben nincsenek - szóval azért nem 100% kresz biztos a járgány...
És akkor jöjjön a fekete leves, egy kisebb és egy nagyobb problémával - amelyekből majd az idő dönti el, hogy melyik lesz igazából a nagyobb, és melyik a kisebb.
Az egyik a merev villa - sajnos annyira rosszak a hazai bicikliutak kishazánkban, hogy a rettenetes Uniós bürokrácia milliárdjaiból épített hazai úthálózat az első teleszkópok valamint a rugós nyereg intézményét majdhogynem kötelezővé teszi. A kerékpáron a merev villák miatt a legkisebb bukkanó is érezhető sajnos, és nem lehet rendesen gyorsítani sem ismeretlen szakaszokon a kátyúk veszélye miatt ezekkel a villákkal. Ha balatoni kerekezésre keresel bicót, akkor sajnos mindenképpen a cross tekkinget javaslom, és ahhoz is érdemes egy rugós nyeregcsővel bíró kialakításút választani. Mivel a villa fix, én valószínűleg már nem cserélem.
A másik - és ez sajnos a gyártóra visszavezethető - probléma a garancia. Ugyan a kialakítás minőségi, és egyelőre nem látom hogy mi romolhatna el rajta a következő egy évben, de sajnos a Cross honlapján a garancia résznél a "Lorem ipsum dolor sit amet..." felirat olvasható csupán. A cég központi e-mail címén biztosan ki lehetne deríteni a gariztatás útját-módját, de sajnos sem a kézikönyvben (ennek idevágó része a honlapra irányít), sem a honlapon nem fellelhető kihez is lehetne fordulni, meg mi az útja-módja a dolognak. Egy tesco-s bicónál jobban lehet látni mire számíthat az ember ezen a téren - ez pedig azért mintha egy picit magasabb árkategória lenne...
Városi bicikli, ugyanakkor simán alkalmas hosszabb (30-50 km-es) túrákra is - de csak kifejezetten jó utakon. Egy nap alatt nem ezzel fogod a Balatont körbetekerni... Ha egy jó megjelenésű, kényelmes utazásokra vagy városi használatra alkalmas járgányt szeretnél, bátran veheted - de azért ár-érték arányban ennél jobb választások is vannak mind városi használatra, mind túrákra. Nyilván nem ezzel a designnal és nem ilyen minőségű agyváltóval. Kérdés, hogy ezen két elem megér -e neked ennyit...