325%-os áttétel
beépített dobfék
műanyag bovdentartó, ami könnyen törik
alacsony hatásfok
gyakori állítási igény
télen befagyhat
Egy Shimano 8-as görgőfékes agyváltós kerékpárom ellopása után az új biciklimbe kipróbáltam ezt hátsó agyat, mivel nagyobb az áttételi aránya, és árban hasonló volt.
A hatásfokról nincsen objektív mérési eredményem, csak az, hogy érzésre azóta jóval nehézkesebbnek érzem a tekerést. Tippre kb.: 10-20% hatásfokkülönbség lehet a két agyváltó között.
A váltó nagyon érzékeny a beállításra. Olyannyira, hogy a téli és nyári bovdenfeszesség eltérése is már hibás váltást eredményezhet. Ha hátsó gumit cserélek, és ki kell venni a kereket, a visszahelyezés után újra állítani kell. Az előző agynál nem is tudtam, hogy kell állítani a hátsó agyat. Megkaptam gyárilag, és annyi. Tette a dolgát.
A gumicsere amúgy is kockázatos ennél az agynál, mert a váltóbovdent tartó alkatrész műanyagból van, ami lehet, hogy húzó irányba elég erős, de rá merőlegesen pillanatok alatt törik. Ennek az a következménye, hogy kerékcserénél ha oldalról ütés éri - nálam érte -, akkor annyi.
Én Angliából tudtam csak új bovdentartót rendelni, de meglepő módon onnan is csak egyesével (több nem volt raktáron). Most a biztonság kedvéért mindig van egy tartalék is otthon.
A legdöbbenetesebb tapasztalásom azonban pár napja, egy -10 fokos reggelen volt, amikor elindulva a kerékpárral, nem lehetett váltani. Befagyott. Pedig nem is a szabad ég alatt áll, de úgy tűnik, erre is nagyon érzékeny. Nem csak besűrűsödött az olaj, vagy zsiradék, hanem mozdíthatatlanul befagyott, a nem is tudom melyik része. Ilyent sem tapasztaltam a másik agyváltóval, pedig minden nap használtam az a gépet is.
Az agyba épített dobféknek az előző görgőfékhez képest számomra nincs érezhető különbsége. Van, aki az előzőt mondja rosszabbnak, van aki az utóbbit. Horror történeteket olvastam arról, hogy a dobfék hogy kophat el, és veszíthet az amúgy sem túl nagy hatásfokából, de másfél éves hétköznapi városi használat során ezt nem tapasztaltam még. Normál fékezésekhez városban elégséges a fékerő. Első kerékre gyártanak nagyobb dobmérettel is féket, az pedig kimondottan jó! Kár, hogy hátsó agyba nem szerelnek akkorát.
Ha jól be van állítva a váltó, akkor jól teszi a dolgát. Terhelés alatt természetesen ezzel sem lehet váltani, mint a Shimanoval sem, de különben megfelelő.
A hibái ellenére ajánlható városi használatra, mert az áttételi tartomány a budai hegyek kivételével megfelelő. A gyakoribb karbantartás mellett jól használható.
Ha valaki sportolási céllal veszi, annak a veszteség csak külön nyereség, hisz ennyivel több zsírt égethet ugyanazon út alatt.