Van választék: Alhonga fékpofa nálunk legalább ötféle változatban kapható. (A következők a HJ–601 típusra vonatkoznak.) Szárazon nagyon jó fékerő. Nagyon lassan kopik, ezért csak ritkán kell a fékrendszert utánaállítani. Túlmelegedésre nem érzékeny.
A gyártó a méreteken kívül jószerével semmit sem közöl a különböző változatokról, például azt sem tudhatjuk meg, melyiket milyen célra tartja leginkább alkalmasnak. (A következők a HJ–601 típusra vonatkoznak.) Nedves körülmények között gyengébb fékerő (a puha betétes fékpofákhoz viszonyítva is). A homokos talajokat esőben nem szereti. A puha betétes pofáknál jobban koptatja a kerékabroncsot.
Eredetileg ilyen fékpofákkal (Alhonga HJ–601.12T3, 60 mm hosszú) szerelték a bicajomat. A fékbetét fekete színű, kemény gumikeverékből készült, felszínét három vízelvezető csatorna tagolja. (A „puha” betéteket 89–91 Shore keménységi fokú gumiból gyártják, a „kemény” betéteket ennél néhány fokkal keményebből. Összehasonlításképpen: a közönséges gumiköpenyek anyagának keménysége ugyanezen a skálán 60–70 fok.)
Tartósság tekintetében a jobbak közé tartoznak ezek a fékpofák. Nálam nagyjából 2000 kilométert teljesítettek, és még nem koptak el teljesen, amikor cseréltem őket.
Fékhatás tekintetében, száraz időben, jobbnak találtam őket, mint a puha betétes pofákat. Kemény, nehezen összenyomható betétjük miatt jobban szabályozható velük a fékerő is. Általában csendben dolgoznak, nedves időben azonban, amíg a maszatot a víz le nem mossa az abroncsokról, valamelyest nyekeregnek. Szerencsére néhány fordulat után, amint a felület megtisztul, a zajongás is megszűnik. Vizes abroncsokon a fékhatás érezhetően gyengébb, és nem csupán a száraz körülményekhez, hanem a puha betétes pofákhoz viszonyítva is.
Terepen, nedves körülmények között, ezek a fékpofák nem igazán jók. Fékezni természetesen lehet velük, de a betétek alá szorult homokszemcsék nem tudnak eléggé benyomódni a gumiba, és amíg ki nem szabadulnak, csúnyán karistolnak. A homokos talajokat esőben jobb elkerülni.
Kellemes tulajdonsága ezeknek a fékpofáknak, hogy a túlmelegedésre nem érzékenyek. Huzamosabb ideig fékezve sem szűnik meg a fékhatás, és nem is csökken jelentősen. A betétek felülete szépen csiszolódik, többé-kevésbé tiszta marad szárazon és vizesen egyaránt. A gumi nem tömörödik, nem üvegesedik, és nem is nyúlósodik. Sajnos ezekért az előnyökért is fizetni kell. Egyrészt a keményebb gumi jobban csiszolja a kerékabroncsot, mint a puhább, másrészt a gumi pora, no meg a csiszolt alumíniumé, szárazon rárakódik a kerékabroncsokra, vizesen pedig mocskos foltokat rajzol rájuk. Ugyanez a hatás puha betétek esetében is jelentkezik, csak kisebb mértékben.
Szerkesztés (az eredeti vélemény hozzáadva: 2011-11-02, 22:10)
Nemrég próbára tettem, nagyjából fél évig használtam a gyártó HJ–609.12T3 típusú fékpofáját is. Ez is szimmetrikus kialakítású, gumija ugyancsak fekete színű, három vízelvezető csatornával tagolt, hosszúsága azonban 70 mm. A gumibetét közepesen kemény, mondhatnám azt is, hogy inkább puha. A HJ–601 anyagához viszonyítva mindenképpen. Következésképpen a kétfajta fékpofa tulajdonságai is eltérőek. A HJ–609 vizesen valamivel jobban megfogja a kereket. Kevésbé koptatja a kerékabroncsot, ellenben ő maga jobban kopik, és a túlmelegedésre is érzékeny. Homokos talajokon jobban viseli magát, de nem annyira, mint például a kifejezetten puha gumival szerelt Neuzer fékpofa, amit ezzel egy időben használtam a hátsó féken. A HJ–609 sem nyafog ok nélkül, esőben azonban néhány fordulat erejéig nyekereg néha. Huzamosabb ideig fékezve gumija sajnos nyúlósodni kezd – ez a viszonylag puha anyag hátránya. A gumi tömörödik is, élete vége felé megváltozik az állaga, keménysége. Nagyjából 2000 km után váltam meg tőle, éppen emiatt, különben még bírta volna.
Szerkesztés vége
A HJ–601 inkább sportolgatók számára javallott: jobban megfogja a kereket, de ennek fejében eszi is a kerékabroncsot. Száraz időben mindenütt megállja a helyét. Nedves, esős időben sem kell lecserélni, homokos talajokra azonban esőben nem ajánlom. A HJ–609 túrázgatóknak és városi harcosoknak való. Csapadékos időben valamivel jobb az előzőnél, homokra azonban ez sem az igazi.