Tajvani gyártmány, olcsó tömegcikk. Idehaza a Neuzer, illetve a Velostar Kft. forgalmazza. Fekete, kék, piros és szürke gumibetétekkel kapható. Ezek közül csak az elsőt próbáltam.
A fékpofa szimmetrikus kialakítású, 70 mm hosszú. Tömege kb. 75 gramm. A betét fekete színű, jellegzetesen petróleumszagú gumiból készült, felszínét három vízelvezető csatorna tagolja. A gumi kb. 4 fokkal lágyabb még a puhának nevezett, 89–91 Shore keménységű betétek keverékénél is. A körmöm nyomot hagy rajta, ha erősebben megnyomom. Sajátos, kissé morzsalékos szerkezetű, szilikát töltőanyagának szemcséi már ötvenszeres nagyítással is világosan felismerhetők. Összehasonlításként: a kemény fékbetéteket 93–95 Shore keménységi fokú gumiból gyártják, ezeken a köröm jószerével nem hagy nyomot. A közönséges gumiköpenyek anyagának keménysége ugyanezen a skálán 60–70 fok.
Száraz időben jól fog, és esőben sem lényegesen gyengébben. Amíg a kerékabroncsról a maszatok le nem mosódnak (néhány kerékfordulat), gyengébben tapad, de ez minden fékpofánál így van. A betétek felülete szépen csiszolódik, aránylag tiszta marad szárazon és vizesen egyaránt. Mivel a gumi viszonylag puha, aránylag könnyen összenyomható, erősen kell húzni a fékkart, míg kialakul a nagyobb fékerő. Gyengébben megszorítva csak radírozza a kerékabroncsot, ha azonban keményen összepréseljük, határozottan megfogja a kereket. Fékezni vele olyan érzés, mintha valamelyest nyúlna a bovdenkábel. Másfajta fékpofáknál ez a jelenség kisebb mértékben tapasztalható.
A betét túlmelegedését mindenképpen el kell kerülni. Hosszú lejtőn lefelé tanácsos szünetekkel fékezni, vagy ha van rá mód, felváltva az első és a hátsó fékkel dolgozni, különben a gumi nyúlósodni kezd, és elfogy a fékerő.
Minden tekintetben középszerű, két dologban azonban kiemelkedik nem csupán a hasonló árú, hanem a drágább fékpofák közül is. Első: teljes csendben dolgozik, nem panaszkodik. Amióta megvan, nálam meg sem nyikkant. Álló helyzetben, behúzott fékkel próbáltam ide-oda taszigálni a bringát, és akkor sem nyafogott. Második: a homokkal még vizesen is jobban megfér, mint bármely más fékpofa. A betét és a kerékabroncs közé szoruló homokszemcsék benyomódnak a gumiba, nem rontják észrevehetően a fékhatást. Semmi másért, csupán ez utóbbi tulajdonságáért használom ezt az igénytelen Neuzer fékpofát, és ezért is írtam róla véleményt.
Annak ellenére, hogy a betét anyaga puha, nálam túl gyorsan nem kopik, hébe-hóba kell a fékrendszert utánaállítani. Nagyjából 1000 kilométeren gurult eddig, még egyszer ennyit azonban valószínűleg nem fog bírni. Ha valaki keményebb stílusban teker, gyakrabban fékezget, alighanem gyorsan a végére ér a betétnek.
A kerékabroncsot alig koptatja. A gumibetét anyaga inkább finom szemcsék, mint por formájában pereg le, ezért jóformán csak az alumínium csiszolt pora mocskol valamelyest.
Szerkesztés (az eredeti vélemény hozzáadva: 2012-06-11, 14:36)
Fél évnyi használat, illetve 2300 km gurulás után a fékbetétek jócskán megkoptak. Némi reszelgetéssel stb. még lehetett volna segíteni rajtuk – 600–800 kilométert alighanem még bírtak volna –, de ésszerűbbnek látszott lecserélni a fékpofákat. Annál is inkább, mivel a betétek gumija kissé tömörebbé és valamivel keményebbé vált a használat során, ezen kívül az egyikbe még egy nagyobb alumínium forgács is beágyazódott.
A gumi tömörödését más fékpofák esetében is tapasztaltam. Különösebb figyelmet nem érdemel az a jelenség. Mire a mellékhatások zavaró mértéket öltenének, rendesen a betétek is elkopnak.
Szerkesztés vége