- nem csavarodik, egyszerűen nagyon merev darab ez a Shimano hajtókar
- kevéssé kopott tányérokkal problémamentes váltás
- kopásálló a Deore XT: nálam egy elhibázott lánccsere ellenére a középtányér 9000 km-t bírt, nagytányér 11000 körül még bőven tökéletes
- acél-karbon kompozit középső lánctányér
- kistányérok nálam 3000-4000 km-t bírtak
- 9e km óta terhelés alatt állandóvá vált a recsegés (update @ 2012.02.07: szétszedés, majd alapos tisztítás és újra összerakás után megszűnt)
- a nagytányér esetleges sérülése nagyon drága mulatság: 15000-16000 Ft
Közel három éve már, hogy egy új, komplett kerékpár alkatrészeként hozzájutottam a 9-sebességes XT hajtókarhoz. Ezen idő alatt szinte végig panaszmentes volt a Shimano Deore XT, bosszúságot csak az amúgy is normálisnak tekinthető kopási problémák okoztak. Az első abszolút az én hibám volt - láncnyúlás-mérő hiányában "érzésre" cseréltem a második láncomat, amikor már késő volt, ennek egy új kistányér és hátul egy új sor lett az ára. Meglepő módon az acél-karbon kompozit középső lánctányér ezt nem sínylette meg, még sokezer km-en át jól végezte a dolgát. Végig SPD-pedállal használtam, láncból pedig nagyon sokfélével: Shimano HG73-ból 1 db, SRAM PC-971-ből 1 db és SRAM PC-991 CrossStep-ből 4 db vásott el rajta - és itt most egyelőre tekintsünk el attól a problémától, hogyan bírhatnak ilyen keveset nálam a láncok. Esőben, hóban és sárban korlátozottan, de szintén használtam, ez nem okozott túl nagy problémát semminek, maximum a láncok sínylették ezt meg. A középső tányér cseréjét nálam jól jelezte, hogy a láncfelkapó szemek nehezen kezdték felszedni a láncot a kistányérról, illetve lánccserekor a csörgős hangból egyértelmű volt a középső tányér cseréjének szükségessége. A kistányér cseréje ennél is egyértelműbb: lánccsere után egyszerűen az első komolyabb mászásnál, terhelés alatt felcsévélte magára a láncot, amire ha nem számítunk, könnyen végződhet eséssel - erre érdemes figyelni!
A hajtókar félévente szétszedésre, tisztításra és újrazsírozásra került, valószínleg ezt hálálja meg azzal, hogy a mai napig nem volt vele komoly probléma. Egy dologtól eltekintve... Kb. fél éve terhelés alatt pattogó, recsegő hangok kezdtek jönni a hajtókar és középcsapány tájékáról, amit a szétszedés, tisztítás és az újrazsírozás nem oldott meg. A kerékpár vázán semmilyen sérülés nincsen, így valószínűleg az sem lehet a probléma forrása. A pedálokat is kiszedtem és újrakentem (mivel ezek szintén kezdtek recsegni), de a probléma még aztán is jelen van, hogy időközben az SPD-pedálokat újakra cseréltem. Ezzel együtt persze kitűnő hajtókar a Deore XT, ami nálam megérdemli az ötös osztályzatot. Nem csak személyes tapasztalatom, de a német újságok tesztjei szerint is nagyon jó: kopásállóságban például az acél-karbon középtányér akár 3-4x annyi km-t is kibírhat, mint az alumíniumból készült kategória-társ, a SRAM X9-es középtányérja, amit a német Bike Magazin egy-egy szemléletes és felettébb elgondolkoztató fotóval kitűnően illusztrált.
Ár-érték arányában véleményem szerint a pár 10 grammal nehezebb, de szintén acél-karbon kopozit középtányérral szerelt Deore SLX hajtókar jobb ennél - persze mindezek mellett az XT hajtókar mindenképpen egy kivételes, megbízható, merev és kitűnő alkatrésze lehet bármelyik kerékpárnak.
Update @ 2012.02.07: alapos szétszedés, tisztítás és ismételt összerakás után úgy tűnik, megszűnt a recsegés problémája.
XC/Maraton és Trail, a méregdrága nagytányér nélkül pedig akár könnyebb All-Mountain/Enduro felhasználásra.