A véleményezett termék az RD-M772 GS ->2008-as modellév, 9 sebesség, shadow kialakítás, közepes kanál, 2012-ben vettem újonnan, keményebb XC-AM túra célra használom, a fent jelzett km-k többségét hegyi vagy off-road körülmények közt kapta.
- gyakorlatilag tökéletes a Deore XT hátsóváltó, nem kell agyon ragozni. Felszereled, és teszi a dolgát, ahogy tették ezt az elődei is ('99-es és '04-es modellévű /fordított irányú/ váltókat is hazsnáltam, előbbit kb. 7 évig, és eleve használtan jött)
- shadow: egyrészt levésbé lóg ki a váz síkjából, másrészt nincs hosszirányú elfordulása a váltótestnek (tehát csak a fogsor síkjában mozog váltóskor befelé és lefelé, önmagában nem leng), ezért nem veri a forgáspontot/láncvillát - egyébként ezért kellett lecserélnem a '99-es szériájú XT-met, mert kopogott a vázam forgáspontján.
- szépen vált terepen is
- tartós görgők: az előző váltómban (ami mai napig üzemképes) még az eredeti görgői vannak, és még élnek, úgy a fogak, mint a csapágyazás (felül kerámiás sikló, alul zárt "ipari"). Ebben pontosan ugyanolyanok voltak, de nullkilóméteresen eladtam őket, esztétikai okokból KCNC-k kerültek bele amik "cserébe" elég zajosak)
- shadow: hiába lóg ki kevésbé, egy vizs aszfaton elcsúszás azért így is elég volt a váltófül meggörbítéséhez. Ráadásul ennél a rendszernél sokkal kisebb a távolság a lánckerekek és a váltótest között (ez zúzós terepen váltogatáskor persze előny), emiatt egy kis váltófül görbítés mellett is már hozzáért a nagyobb tányérokhoz a váltótest... mire rájöttem miért akad, kinlódik, addigra szépen meg volt marva a festése a belső oldalon, de más baja nem lett. Onnantól többet váltogattam elöl, azért pótalkatrész híján így is lefutott egy 3 napos pilisi túrát. meg két versenyt...
- nincs finomhangoló a váltótesten, így a bowdenfeszesség utólag csak a váltókarról állítható, ami olcsóbb karokon nem mindig van- szóval egy acera rendszert egy XT Shadow-val tuningolni nem annyira tanácsos, mert beállításnál erősen problémás lesz
- a Keleti Pályaudvar környékén a macskaköves utcákon nagyobb tempónál (30+) azért zavarba jött, volt pár kevésbé szándékos váltás (1-2x megugrott)
Manapság szinte lehetetlen 9 sebességest beszerezni, pláne nem normáis áron, pláne ha még a közepes kanálhoz is ragaszkodsz, ami jelentősen jobban viselkedik, mint egy hosszú (régebbi XT-ből volt hosszú kanalasom, szerintem montira hülyeség). A 10 sebességes verziók - nyilván a gyártóként elég kézenfekvő, de felhasználóként nézve gusztustalan üzletpolitika végett - sokkalta olcsóbbak. Én ragaszkodtam az LX Gold váltókaromhoz (1. tetszik 2. felesleges nekem a 10 sebesség, 3. marha drága újat venni...), így kényetelen voltam 9-es hátsó váltót venni- szerencsére pult alól, viszonylag kevésbé horrorisztikus áron, de még mindig drágábban, mint az újabb modell lett volna.
Amúgy összehasonlítva egy régebbi X.7-essel, a Shadow rendszer gyakorlatilag a Sram régóta használt rendszerének koppintása, illetve továbbfejlesztése. Számomra mégis szimpatikus, hogy nyitott efelé a Shimano, megtartva a régi verziót is (bár nem tudom miért, nem vennék olyant, ha Shadow is van, akkor sem, ha a vázam nem kényszerítene erre)
8-9-es rendszerhez mindenkinek mindenre jó a Deore XT, kivéve extrém használat, arra ott a Saint. Az XT az a szint, ami még elég sokaknak megfizethető, és ennyit megért a kényelem-megbízhatóság, és a felhasználók 99%-ának nem is kell ettől több. Versenyzőknek ott az XTR, vegyék meg a szponzorok (: