A kerékpár végülis vadonat új, a párom helyett én tekertem haza vele és gyűjtöttem néhány tapasztalatot. Mivel tipikusan női kerékpár, nekem (+15 cm magasság az optimálishoz képest!) kevésbé volt kényelmes, de használható.
Nézzük:
A váz olajos hidroforming (sic!), felfoghatatlanul vékonynak tűnő alumínium. Szép fehér, piszok kényes fényezéssel. A régi cro-mo vázakhoz képest elképesztően, a néhány évvel ezelőtti túlméretes aluvázakhoz képest érezhetően könnyebb.
Teleszkóp: Suntour Epion RLD 80. A beállításához mindenképp kell nyomásmérős telópumpa. Nekem gyárilag (8,8 bar) épp jó volt, a páromnak 5,5 baron, városi tekerésnél a 80 mm-es rugóút kb. 60%-át mozogja ki, lehet, hogy még ereszteni kell belőle. A remote lock-out kényelmes, bár a kezelője érzékeny a beállításra.
Fékek: Avid Elixir 5, hidraulikus, elöl 185, hátul 160 mm-es tárcsákkal. Nekem a párhuzamos húzású LX-ek után nem volt szokatlan, a páromnak kicsit "kemény" volt, mindenesetre remekül adagolható, nagyon jó fékhatást adó berendezés. A rövid úton én nem éreztem vele problémát azt leszámítva, hogy alig hallhatóan surrogott a hátsó (bekopás talán).
Váltók: Shimano SLX Rapidfire váltókar, elöl SLX, hátul LX Shadow váltó. Nekem 1997-es LX van, ezt ahhoz képest hangyányival precízebbnek éreztem, de számottevő differencia nincs. Gyorsan, zokszó nélkül vált elöl és hátul is. A párom a régi (lényegében beállíthatatlan) grip-shift után le volt nyűgözve. Hozzáteszem: teljesen jogosan.
Egyebek
A vázgeometria miatt erősen javallott a gyártó testmagasságra vonatkozó utasításait megszívlelni. Városi használatra sem feltétlen javaslom a nagyobb vázat.
Nagyon kényelmes a gyári markolat.
A festése rendkívül érzékeny. Az alig tizen kilométeres hazaút alatt a hátsó fékhez menő hidraulika-cső kikezdte a kormánycsapágyház oldalának festését. Javaslom már a boltban, az első út előtt a láthatóan érzékeny részek megkeresését és leragasztgatását vázvédő matricával.
A gyári gumi (Merida RACE 2.1 Kevlar) ésszerű kompromisszum, sem aszfalton, sem terepen nem tökéletes igazán, bár inkább utóbbin látom hatékonyabbnak. Mindettől függetlenül a budapesti utak minden apró kavicsát kíméletlenül szórja fel az alsó vázcsőre, tehát itt erősen javallott vagy egy kerékkel forduló sárvédő vagy az alsó vázcsőre egy teljes védőmatrica felragasztása. Kb. mintha egy fém kólásdobozt dobálnánk hordaléksóderrel.
Az összes cső nagy, a régi lámpák, kilométeróra mind felrakhatatlanok. A kormány ráadásul kónuszos, vagyis csak középen van rajta annyi hely, hogy egy lámpa az egyik és egy kilométeróra a másik oldalra felférjen. A csengőnek például így már nem is marad hely.
Az árról dióhéjban: 3 évvel ezelőtt, amikor a mostani bicajom cseréjét fontolgattam, lényegében ugyanez a technológia, nagyjából azonos minőségű felszereléssel 450 ezer forintba került. Ehhez képest 5 répa, ahhoz képest, hogy közel 3 havi átlagfizetés, 4 répa lenne.
Update 1. (2010. május 2.)
A bicaj 100%-osan szolgál, minden helyzetben kitűnően működik, a párom az utolsó csavarig mindennel elégedet.
Egyetlen dolog zavarja kissé, az pedig a hátsó fék folyamatos ciripelése, halk nyikorgása (erősebb fékezésnél sokszor erősen rezonáló, nagyon hangos nyikorgása). Mivel alig van túl 200 kilométeren, ez alighanem még bejáratási tünet.
A gumi kavicsfelszórása lényegében megszűnt, én örömmel teli csodálattal tapasztaltam, hogy a gumi futófelületének mintázata az "új" Merida design m-betűit formázza. Szürreális.
Női váz, nőknek. Aki komolyan gondolja a versenyzést, az a számára "kicsi" férfi kerékpár/váz helyett tegyen egy próbát itt is. Felszerelését tekintve (két komoly kivétellel) megfelel a férfi Matts HFS XC 1000-D modellnek, tehát majdhogynem versenyminőséget kap.
XC, All Mountain, maraton. Akár versenyzésre is. Én városban nem használnám, mert képtelenség vandálbiztosan lelakatolni.