Régóta biciklizem hobbiból és a napi közlekedést is azzal oldom meg ha tudom, de ez az első komoly kerékpárom. Szinte "vakon" vettem meg a biciklit, előtte nem is ültem 29"-os MTB-n. Szerencsére nem fürödtem be vele. Végre egy komoly gép, ami nem akar szétesni alattam és méreteiben is hozzám való. Az "LTD előtti" időkben volt, hogy hónapokig nem bicikliztem mert kényelmesebb volt kocsiba szállni és nem hiányzott a tekerés sem. Most viszont pár nap kihagyás után már elfog a vágyakozás. Élmény menni ezzel az MTB-vel. Sokkal bevállalósabb is lettem, mert végre fog a fék, dolgozik a teleszkóp és a nagy kerekek is segítenek. Persze a kisebb össztömeg és a finomabb áttételezés sem hátrány. Szerintem ez az a kategória, ahol már mindenből elég jót kapunk és nem nagyon lehet belekötni egy alkatrészbe sem. Persze nem kevés pénzbe kerül - én is évekig gyűjtöttem rá - de ha nagyon szeretsz tekerni,az XC bringák állnak hozzád legközelebb és megengedheted magadnak, akkor megéri.
-
A váz: A vázgeometria (21"-os vázam van) és a széles kormány nekem nagyon passzol (190cm, 80kg vagyok). Én úgy gondolom, hogy a kerékméretet a vázmérethez érdemes igazítani. a 2014-es kínálatban már 3-féle kerékméretből válogathatunk. A 19"-os vázhoz már talán a 27,5"-os kerék illik jobban, a kisebbekhez pedig a 26"-os a logikusabb választás. A 30,9mm nyeregcsőátmérő elég gyakori méret. Lehet kapni ekkora átmérőjű ejthető csövet is, de a sima gyári Easton cső is minőségi kétcsavaros darab. Előrelátó megoldás a hátsóváltó konzolja, ami nem rögzül menettel a vázhoz így ha letörik, megvédi azt és könnyen cserélhető. A középcsapágy elég magasan van hozzá, hogy bátran kanyarodhassunk a 175mm hajtókarral, vagy akár nagyobbra cseréljük ha kell. A felületkezelés nagyon strapabíró (színezett alumíniumoxidot hordanak fel rá a porfestéshez hasonló eljárással): csapattam már sárban, kavicsban, de még nem találkoztam karcolással a vázon, pedig pl. a hajtókaron már látszik, hogy használtam. A kulacsnak van elég hely (a nyeregvázcsőre is szerelhető egy tartó). Én 750ml-essel használom és könnyedén ki-be pakolható. Ha hosszabb túrára mész és fontosabb a praktikum és a kényelem, akkor akár egy csomagtartóval is "meggyalázható" ez az MTB váz.
Különbségek a szomszéd vázakhoz képest:
Az Acid-en (ez az egyel olcsóbb) szabadon fut a nyeregvázcső mögött a váltóbovden és bilincses az átobó. Kicsit talán kevésbé sportos a geometria. Hosszabb a hátsó háromszög, ezért távolabb van a köpeny a nyeregvázcsőtől. Ennek előnye, hogy több hely marad a sárnak és kicsit talán kényelmesebb is lesz így a bicaj. Ugyanakkor a nagyobb tengelytáv miatt romlik a fordulékonyság.
A Reaction-ben (ez az egyel drágább) már az alsócső belsejében futnak a váltóbovdenek és sehol sincs megszakítva a bovdenház. Kapunk egy plusz merevítést is a nyeregvázcső és a felsőcső találkozásánál viszont cserébe elmaradt a keresztmerevítés a támvilláról. Valószínűleg ez egy könnyebb / merevebb konstrukció. A geometriában viszont csak nüansznyi eltérések vannak szerintem.
-
Teleszkóp: A Fox villa nagyon tud. Sajnos a kategóriájában nincs összehasonlítási alapom, de az olcsóbbakhoz (és főleg a merev villához) képest hihetetlen a kontraszt. Finoman indul és szépen kimozogja a teljes tartományt. Felütni sem sikerült még soha. Könnyű és könnyen testre szabható (levegős), viszont eléggé karbantartásigényes (a gyár 30 órás kis- és 100 órás nagyszervizt ír elő). A CTD kar nem csak marketing, tényleg hasznos. 3 állása van (mászás, normál, lejtőzés) és érdemes is kapcsolgatni. Elvileg kormányról vezérelhetővé is átalakítható, de horror ára van a kitnek szerintem.
-
Hajtás / váltás: A váltórendszer elég kiegyensúlyozott (SLX karok és átdobó, XT hátsó váltó). Szépen vált minden helyzetben és az 500% feletti áttételtartomány is mindig elég. Nagyon tetszik, hogy a kisebb fogaskerekek felé is lehet hüvelykujjal váltani, mert így mindig a féken tarthatom a kezem, ha szükségesnek érzem. Én hiányolom a számozást a kijelzőről, de ezzel szerintem a kisebbséghez tartozom :). A hajtómű integrált (Deore szintű non-set) átmenőtengelyes. Elég merev, de ha nagy áttételnél nagyon odaléptem neki, akkor azért hozzá tudott így is érni a lánc a váltóhoz (kicsit állítottam rajta, azóta persze nem). Hátul is Deore sor van (11-36) és a lánc is az. Ezeket talán érdemes lesz SLX-re cserélni ha elkoptak, majd meglátom. Gondolkodom egy kisebb hajtóművön is a a jövőben (a 29ereket már egyre gyakrabban 40-30-22 tányérokkal szerelik), mert a legnagyobb fokozatot (42-11) szinte soha nem használom.
-
Fékek: Ez a Magura szett nagyon illik a bringához szerintem. A teló mellett a másik nagy dzsókere az SL felszereltségnek. A 180/160mm tárcsakombináció optimális tömeg / teljesítmény arányt nyújt. Nem csavarodik a teló sem tőle, viszont a gyors-szorítókat rendesen meg kell húzni, mert tényleg brutális a fékerő. Kényelmes a fékkar is és jól adagolható. Két ujjra is beállítható, de felesleges, mert egy ujjal is lazán kezelhető minden helyzetben. Én örülök, hogy a kevésbé könnyített, de erősebb Storm tárcsákkal szerelték és a betétekből is az élettartam-orientáltak kerültek bele. Van rá 5 év szivárgásgarancia és állítólag nagyon könnyű légteleníteni. A gyárban nem sokat törődhettek a finombeállítással, mert nem volt tökéletesen központozva a féktest a tárcsához. Mióta ez megtörtént, azóta viszont nem kellett hozzányúlni.
-
Kerekek: A gyári összeállítás nagyon robusztusra sikerült, a súlya viszont nem a legjobb. Ez főleg a gumikra és a felnikre értendő. Alapból a vastagabb belsővel és durvább (kevlár erősítésű) köpennyel szerelik. Ahogy észrevettem, aszfalton eléggé kopik, viszont terepen jól teljesít. Bár a finomszemcsés laza homokban ezzel is szenvedni fogsz :). Piros pont jár az autós szelepért (főleg mert a teleszkópon is az van). Az XT agy tömítése lehetne jobb, de amúgy nincs baj vele. Kb. 800km után a kezemben megtekerve már érzem, hogy tisztítani kéne a hátsót. Hallottam róla, hogy a Shimano direkt butította vissza az IS tárcsarögzítésű agy tömítését, hogy ezzel is a Centerlock felé terelje a vásárlókat. Ebben lehet valami.
-
Körítés: A gyárban ragasztanak az alsócsőre és a láncvillára áttetsző védőfóliát (kedves figyelmesség) és jár még a bringához egy általános használati utasítás (ezt magyarra fordítva is megkapjuk). Ezen kívül még kapunk egy füzetet a teleszkóphoz, a fékekhez és az agyak gyors-záraihoz is. Azért ebben a kategóriában egy modellspecifikus leírást is illett volna adni szerintem. Nem ártott volna valami kártya sem, amivel tudom igazolni a rendőrnek, hogy az enyém. Az alkatrészekre 2 év, a vázra 6 év garanciát adnak.
Amit talán érdemes késöbb fejleszteni: SPD pedál, bilincses markolat, kényelmesebb nyereg és kormányszarv ajánlott, hogy konfortosabb legyen a hosszabb út is. Esetleg könnyebb felniket és gumikat lehet rakni rá (+ a fekete küllők szerintem dobnának a kinézeten, ha esetleg azokat is cseréljük). SLX hajtómű és hátsó sor a gyári deore helyett ha elkopott. CTD remote kar a teleszkóphoz ha jó áron tudunk szerezni. menet közben állítható nyeregcső, ha sokat lejtőzünk. És persze aranyáron minden alkatrészből van könnyebb, ha ránk tör a gramm-mánia. Az unalmas szelepsapka is halálfejesre cserélhető természetesen :P.
Újdonságok a jövőévi (2014) modellben: Több a saját-márkás alkatrész (stucni, kormány, nyeregcső és bilincs). Jobb hajtómű (XT, kisebb - a kerékmérethez jobban passzoló - tányérokkal), de cserébe kevésbé jó fék (sima Deore, I-Spec váltókar rögzítéssel). Akkor már inkább raktak volna rá mindkettőből SLX-et. Kész kerékszett az összeválogatott helyett (Sun Ringlé Radium MA 29) amiről nem tudom, hogy jobb, vagy rosszabb. Összegezve: szerintem nincs nagy különbség. Mindenesetre nem nagyon érdemes bevárni, főleg ha akciósan tudsz szerezni egyet a "kifutó" idei modellből.