nagy átfogást tud az Alfine
Nem occsó ez a Shimano agyváltó
Alfine SG-S700, az első 300 kili.
Első nap
” …és rapidfire váltókarral árulják, nem azzal a dedós markolatváltóval.” Ez az első bajom. A rapidfire váltókarokon látszik a hightech, de a markolatváltóval egy mozdulattal dobtam le akár nyolcból egybe. Aki már használt agyváltót az értékeli ennek a hasznát. Véleményem szerint az illető aki írta, egy marketing blablával fertőzött …. Nekem hiányzik a „dedós” markolatváltó. A balos két gangos viszont jobb, mint az eddig használt gripshift.
11 sebesség az agyban. Szép, de egyenlőre nem érzem az árkülönbséget. Terhelés alatt nem vált a Shimano Alfine – talán majd, ha összekopott. Az óra szerint nem vagyok gyorsabb, de érzésre a keró könnyebben gurul. Csendes. Hihetettlenül. Ha nem tekerek, akkor csak a gumikat hallani.
A nagyobb áttétel a gyárilag mellékelt több fogszám ellenére is érződik. A sebességi fokozatok gyorsan fogynak, de már a tízest sem tudtam letekerni.
Aztán valamiért meg kell állni és hüvelykujjal pumpálom kettesével lefelé a fokozatokat. Még hogy dedós a gripshift?
Az agy belső ellenállása itt is nagy. Egy hagyományos láncváltó –ha, megpörgetem hátra – pörög vagy 3-4 fordulatot. Itt esetleg egyet, de ez a Nexusnál és az Alfine 8-nál is így van.
A legnagyobb különbséget a hangban (minőség érzett) és a gurulásban érzem. Szerintem, ha az Alfine 8-al együtt gurulna együtt egy lejtőn, akkor feltűnően húzna el.
A Nexusnál sem kedveltem azt, hogy nincs rajtuk gyorszár. Ezen sincs. Tehát cipelhetem magammal a villás kulcsot is. (jelenleg egy SR 26 szárnyas anyáival használom, ezzel már zsír!)
Második nap
Balatont kerültünk, a részemről elsősorban összeszokás, összekopás célzattal.
Pozitívum:
- előkerült a sebességem. Síkon könnyedén tartottuk a 30-32 Km/h. túratempót. Még mindig szépen gurul az Alfine! Hajtás nélkül, mint egy csapágyazott első agy. Csendben, símán siklik.
- vagy én tanultam meg használni a váltót, vagy kezdenek összekopni az alkatrészek. A lassabb fokozatokra könnyen kapcsol, a gyorsító fokozatokon még csökkenteni kell a hajtást, de talán már nem annyira...
- a két karos váltó gyorsító fokozata mind húzásra, mind tolásra egyformán és érzékenyen kapcsol, akár kettesével. Ezt eddig nem tudtam... A lassító -hüvelykes- csak nyomásra.
- a fokozatok kiosztása ideális mind mászásra, mind lejtőzésre. A régebbi balos, két gangos Alfine váltó kiválóan együttműködik az XT átdobóval, függetlenül attól, hogy terhelés alatt van-e vagy sem.
Negatívumok:
7-es és 10-es fokozat... A hatról hétre váltva, sokszor nem veszi át. Várni kell egy másodpercet és akkor reteszel a Shimano Alfine.
A 10-es (na ezt nem értem!) Váltok, átveszi majd két három pedál fordulat után kidobja. Kb. mint ha közé váltana, nincs hajtás. "Szalajt". Ilyenkor 4-5 másodpercet (!) is várni kell, hogy reteszeljen. Amennyiben ilyenkor visszarakom kilencre, majd ismét tízre, már semmi gond, működik. Ki érti ezt?
Akkor most egy kis számtan: Egy 8-as Alfine nagyker ára 52 pénz, plusz 2,5 a váltókar. Az Alfine-11 nagyker ára 99,9 és még 16 a 11-es váltókar. Több mint két Alfine 8-as ára! Na ennyivel nem jobb!
Montizásra nyílvánvalóan alkalmatlan. (ja és rekura sem ajánlják...) Még mindig úgy gondolom, hogy nem éri meg ez a Shimano agyváltó!
Ha figyelembe veszem, hogy a 8-as a megjelenésekor 84 körüli árral kezdett, akkor nem kizárt a 70 körüli ár a 11-esnél. Na ennyit már érdemes adni érte, de inkánbb a második generációért. Ennek még vannak gyermek betegségei. Remélem, kinövi!
Harmadik nap
Szeretném előrebocsájtani, hogy a garancia megőrzésének érdekében és annak lejáratáig a váltó tesztelése egy ciklámen színű női komfort bringába van beszerelve. Különös ismertető jegye a rózsaszín kosárka a kormányon. Amennyiben a mai napon valaki ilyet látott Szentendre felé 40-el száguldani, az én voltam. Azt a nagydarab, kopasz rekust nem ismerem.
A tegnapi balatoni kör levezetésére, délutáni szunyókálást követően legurultam Szentendrére. Az esetleges hibák kiszűrésére a váltó beállításának előzetes ellenőrzése. A beállítási jelek nem a gyári értéken voltak! Gondolom a váltó-bowden zárókupak még kicsit beljebb csúszott…
A tegnapi hibák megszűntek! Szuper!
Most már a hat és kilenc dobja el a fokozatot… A láncváltóknál már bevált beállítás menet közben. Leváltok 11-re, bowden fellazít majd váltás tízre és addig feszítem, míg felveszi a fokozatot az Alfine. Szentendréig nem történik semmi, mígnem egy döcinél kidobja a kilencest, de legalább a hatos már fix.
Újabb finomhangolás menet közben. A gyári jelek nem fedik egymást, de legalább működik. Terhelés alatt is! Visszafelé Budakalász közelében megint eldobja a kilencest. Persze előzés közben…
Már nem állítok rajta, hanem váltok tízre és vissza kilencre. Így már stabilan tart! Aha, szóval ezért kellett a lehetőség, hogy lehessen egyszerre kettőt is váltani.
Haladok komótos negyvennel és csöngetem le a trendi bicajosokat az útról (mint az M7-es vasárnap Pest felé), majd muszáj fékeznem. A hüvelykujjammal pumpálom a váltót és visszasírom a „dedós” markolat váltót ennél a Shimano agyváltónál. Fingom sincs melyik fokozatban vagyok, annyi eszem meg nincs, hogy ránézzek a kijelzőre. Emlékezetem szerint tizemegyből egybe úgy 3 ütközésig történő nyomás kell - mint ha álló helyzetben csengetnék – csak nem szól.
Hazáig még párszor eldobja a kilencest, de a föl-le váltás megoldja a problémát.
300 Km.-nél tartok és határozottan javul az Alfine, bár ennyi pénzért már elsőre is jó lehetne!
Első olajcsere ezernél. Ilyen ütemben, addig talán összeáll.
700 km.
Még háromszáz van a szervizig. Emberi mulasztás -konkrétan az enyém- korrigálása sokat javított.
Abból indultam ki, hogy a hibák döntő többsége abból adódik, hogy a rugó –ami visszahúzza 11 ig a váltót- nem elég erős és ezért nem reteszeli a magasabb fokozatokat. (A Rohlinál oda-vissza bowden húzza!) Nos amennyiben a rugóerőt nem lehet növelni, akkor a súrlódást kell csökkenteni!
Bowdenházat cseréltem. Igyekeztem a legrövidebbre és a legkevesebb ívvel, töréssel vezetni a házat, benne a váltó bowdennel. E közben észrevettem, hogy a porvédő gumi (ez egy rendkívül vékony és hosszú mütyür a bowden végén- elcsúszott. Váltás közben a magasabb fokozatoknál (9-10-11) már nem a bowdent, hanem a gumit csévéli…
Beállítottam úgy, hogy a 11-nél a porvédő még ne érje el a váltó tárcsát, majd rögzítettem a bowdenet (nem a gyári módon). Irány Vác! A hatos fokozat nem, de minden más jól működik! A váltó könnyen jár, reteszel, bár néha csökkenteni kell a nyomatékot, kivéve a hatost!? Az minden váltásnál eldobja! Itt vált „sort” a váltó. Vácnál lassítok és kézzel –anélkül, hogy látnám a jelet- menet közben után állítok. Fagyizónál megállok, ellenőrzés. A jelek nem pontosan fedik egymást, de úgy hagyom. HAZÁIG MINDEN FOKOZAT KORREKTÜL MŰKÖDIK az Alfine!!! Rövid úton, pontosan vált. Szépen átveszi a fokozatokat. Lefele váltásnál könnyen, kis erőre behúzza és reteszel. Gyorsításnál néha el kell venni az erőt, de működik és jól. Könnyen, hihetetlenül csendben gurul. A végén még jó lesz!
Szervizben van a Shimano Alfine! :(
OLAJCSERE! :)
Kicsit túlcsorgott az ezresen ez a Shimano agyváltó, de ez talán a garanciát nem befolyásolja.
Továbbra is:
- könnyen gördül
- csendes
- (most már) szépen is vált ez a Shimano agyváltó
A nyomogatós kart megszoktam, csak gyors megállások után kell 3-4 szer rápumpálnom a hüvelykemmel, hogy el tudjak indulni (de ezen most ne nyissunk vitát).
Induláshoz elég a kettes, amit vagy megtalálok sacra, vagy nem. Nem oly nagy gond.
Az első hat gang elég sűrűn van, ami mászáshoz vagy indulás utáni pörgetésekhez kiváló!
A felső régiókban nyúlik a fokozatok közötti áttétel különbség. Ez is jól ki van számolva ezen a Shimano agyváltón!
Az utolsó (10-11) fokozatok még makrancosak. Amennyiben cruesolok, no problem! Ha viszont 35 Km/h körül szeretném váltani, gondolkodik! A gondom pusztán annyi, hogy ritkán kapcsolom a tizeneggyest, mondjuk 16 Km/h-nál… Hiába veszem el a hajtást nem segít. Tekerek tovább, majd egyszer csak bekattan!? Előfordul, hogy akár 400-500 métert is tekerek vagy csak gurulok, mire reagál.
Annyi minden rendeződött már rajta remélem, az olajcsere után már ez sem okoz problémát!
Nos... Grippshift vs. rapidfire.
Engem a "dedós" jelző hozott ki a sodromból. Azért mert valami bonyolult, nem biztos, hogy jobb is. Mind kettőnek van előnye és hátránya. Jelzem, a Rohloff is "dedós" grippet használ.
Shimano Alfine 11. túl vagyok már pár ezren. A nyáron egy Tisza túrán beragadt. Két-három fokozat kivételével a többi sztrájkba lépett! Nem volt kellemes.
Szervíz intézkedett és egy továbbfejlesztett belsőt küldött a gyártó. A makrancos régit kérik vissza! Ingyenes csere a jövő héten (2011. November)
Konklúziók:
Igen, ezek szerint voltak (vannak) gyermekbetegségei a Shimano Alfine-nak.
A gyártó megfelelően áll a felmerült problémához.
Kockázatos a használt, de garancia nélküli első szériás a Shimano Alfine 11 vásárlása.
Tavasszal újra pörgetem a pedált, majd meglátjuk mennyit fejlesztettek az "új" agyon...
A forgalmazó szerint semmire ami nem komfort bringa, mert árt neki.