- gyakorlatilag egy 600.000 Ft-os bicaj felszerentségi szintjét kapjuk a Canyon Nerve XC 6.0 esetén 200.000 Ft-tal olcsóbban
- a piac egyik legjobb vázára épül (ára 1.200 EUR), felfüggesztése a Specialized-féle Horst Link FSR-hez áll legközelebb (aminek levédettsége miatt jelenleg nem forgalmazhatja ezen kerékpárjait a Canyon az USA-ban). A német magazinok laboratóriumi, műszeres mérései szerint a kategória egyik legmerevebb tagja
- a hagyományosan nagyon megbízható XT hajtókarral szerelték, 3x10-es XT és SLX hajtásrendszer
- strapabíró Mavic Crossride kerékszett
- a prémium kategóriát karcolgató alkatrészek sora: Syntace F149 kormányszár, Easton EA50 low rizer kormány, Acros kormánycsapágy, RockShox Reba SL teleszkóp (kormányról lockolható, lock-out karral, 1 1/8 1/1/2 tapared fejcső)
- Nem csak számos német magazin tesztjeinek, hanem az angol What Mountain Bike magazin Trail Bike of the Year 2011 is győztese
- a 2011-es Nerve XC 6.0 a most szeptemberi német Bike Magazin 1.500 EUR All-Mountain tesztjét megnyerte, 140-150mm rugóutas kerékpárokat is maga mögé utasítva
- ...és nem utolsó sorban: maximálisan segítőkész telefonos support
- Az Avid Elixir 5 fékrendszer nem ér fel a kerékpár egyéb kiegészítőinek nívójához. Állandó állítgatást igényel, cicereg, rezonál. A hátsó fék néhány hónap után fellevegősödött, később egyéb tünetek jelentkeztek
- Magyarországon nincs bemutatótermük, így nem kellő odafigyeléssel végzett választás után rejthet magában buktatókat a Canyon-féle direct selling model szerinti vásárlás
Hosszas kezdeti huzavona megelőzte a direct selling modellel dolgozó Canyon honlapjáról történő rendelést, miszerint mennyire lesz jó majd a váz mérete így próba nélkül, hogyan oldjuk majd meg az esetleges garanciális problémákat, hogyan oldjuk meg a fizetést, és még hasonló kérdések foglalkoztattak. A szükséges vázméret meghatározásához megjegyzem, a Calculate Framesize menüpont tökéletes eredményt hoz, a szükséges adatok beadásához a mérések pontos lépését érthetően és egyszerűen leírva - csak ha nagyon félvállról vesszük, akkor lehet elhibázni. Mi nem "hibáztunk" és megrendeltük; egyszer csak óriási dobozt hozott a futár, a rendelés véglegesítése és az átutalás megtörténte után alig 8 nappal. A dobozban nagy gonddal, kellő alapossággal becsomagolt kerékpár várta a kíváncsi pillantásainkat, amit aztán 2 óra alatt összeraktunk. Minden előre beállításra került: a váltás, a fékek, bowdenek a helyükön voltak, csak a kerekekkel kellett bíbelődni egy keveset, a teleszkópot felfúlni a kerékpárhoz kapott teleszkóppumpával a kellő nyomásra, kormányt a helyére tenni, nyeregcsövet betenni a vázba és beállítani a magasságot. Egy egyszerű, de egészen ügyes kis nyomatékkulcs is jár a bicajhoz, az összes összeszerelési művelet elvégezhető vele, minden lazítandó vagy éppen meghúzandó csavarhoz passzol. A vázon mindenfelé kopásgátló matricák, a bowdenezés részben rejtve fut a vázban, a bowdeneken külön gumicsöveket húztak a kidörzsölődésre hajlamos helyeken, az alsócsőre alulról pedig védőfóliát ragasztottak. A láncvilla hajtási oldalának épségére gyári láncvillavédő vigyáz.
Az első úton a terep felé egy kis aszfaltos, de meredek mászás vitt. A hátsó felfüggesztés nem pogózik, az FSR rendszer kitűnően végzi a dolgát és nem nyeli el a pedálozás energiáit, a hajtás energiáját egyenesen az útra irányítva. Elég egyértelmű volt, hogy az egyébként legpuhábbra hangolt low speed compression-ös Fox RP2 tag lockout karja tulajdonképpen még aszfalton is felesleges, az aszfaltos mászásnál a hajtás egyedüli negatívumként talán a túlságosan is agresszív mintázatú 2.25-ös Schwalbe Nobby Nic Evo-t említhetném, ami nem ilyen körülményekre való. (Nem mellesleg, ez a Nobby Nic a drágább PaceStar verzió, ami tubeless ready és a gyártó szerint belső nélküli rendszerekhez is használható - igaz, nekem utóbbi kapcsán vannak fenntartásaim a papírvékony oldalfalak miatt, maradjunk annyiban.) Terepen mindjárt más a helyzet, a gumik harapnak és kitűnően tapadnak egészen durva használat mellett is - aztán hirtelen, kissé kiszámíthatatlanul vesztik el a tapadást, de erre mindig is érdemes volt odafigyelni a Nobby Nic gumiknál. A technikás, nagyon meredek mászásoknál a kerék mindig erősen markol a talajba, nagyon hatékonyan végzi a dolgát a hátsó felfüggesztés, a bicaj nem emelgeti az átlagosnál jobban az orrát, a hosszabb tengelytáv és alacsonyabb középrész miatt pedig stabil érzést ad felfelé. A kormány szélessége számomra pont jó, nem tűnt túl szélesnek a cockpit 685mm-es rizer tagja, pláne lefelé. A bicaj nagyon stabil, technikás csiki-csukiknál az átlagosnál valamivel hosszabb felsőcső és tengelytáv ellenére meglepően jól fordul. Egyenesfutása príma, az egész bicaj jól torelálja a kisebb hibákat, vagy ha éppen megdob egy-egy nagyobb kő - ilyen erdei szerpentinekből a Pilisben például akad bőven, ott nagyon jól jön ez a tulajdonság. A megállással nincs gond: az egyébként számomra csak hisztiféknek nevezett Avid Elixir 5-ös közepesen adagolható jól, ellenben nagyon harap, amikor szükség van rá, ilyenkor a cincogást, berezonálást is abba-abbahagyja. Utóbbi elég zavaró: egy idő után elmászik a dugattyúk nyomáspontja elől és hátul egyaránt, gyakran igényel finomhangolást, véleményem szerint ez a fék nem annyira illik ehhez az egyébként kitűnő kerékpárhoz. A hajtáslánc észrevétlenül, problémamentesen teszi a dolgát, 1000 km felé közeledve semmi különösebb problémát nem tapasztaltunk vele. A 3x10-es rendszer meglepett, mert valamivel rosszabb teljesítményre számítottam egy 9-es rendszer után. Nagyon pontosan vált, sem elől, sem hátul nem volt vele soha gond, lánc soha nem esett le a lánctányérokról, az SLX váltókarok szintén jól teszik a dolgukat, talán egyedül a váltó pozícióját visszajelző kis ablak és benne a narancssárga csík hiányzik, aminek hiánya legrosszabb esetben is pár hét alatt megszokható.
A Nerve XC 6.0 nagyon jó vétel, kiemelkedően jó kiegészítőkkel, kitűnő ár-érték aránnyal, amelyet a piac egyik legjobbnak tartott vázára építettek. Ezen az árszinten kevés jobb vétel akad, talán csak valahol a szintén direct selling modelt követő Radon, Poison, Rose háza táján találhatjuk a konkurenciáját. A kevésbé tapasztalt mountain bike használók imádni fogják a hibákat kellő toleranciával viselő menettulajdonságai miatt, a gyakorlottabbak pedig a technikás ösvényeken mutatott képességei végett. Kitűnő vétel, hiába próbálom keresni a fogást, ez nem lehet négycsillagos, ez bizony öt!
Frissítve @ 2014.10.21:
3 és fél év használat azt hiszem, messze elegendő információt biztosít ahhoz, hogy kellőképp felülvizsgálhassa bárki az általa korábban leírtakat. Ezt teszem most, pontosabban hagyom a korábban írtakat és kiegészítem néhány gondolattal.
Először is, az évek alatt gyenge pontnak messze a fékrendszer bizonyult. A fellevegősödés helyett 2 év után a felkeményedés tünetei érkeztek. az 5.1-es fékfolyadék ugyanis szépen megköti a vizet, olyannyira, hogy felkeményedik tőle a fék, ezért évente érdemes cserélni a rendszerben lévő fékfolyadékot. A megoldás a fékcsere, akár egy új alap Shimano Deore fék messze jobb választás!
Szerencsére semmilyen más problémával nem szembesültem. A kerékpár kezelhetősége itt-ott felér a nevéhez (Nerve), de úgy figyeltem meg, a néha ideges kormányzást az éppen első keréken lévő küllőprizmák okozzák olyan nagy sebességű lefelé esetén, ahol kisebb a tapadás (például sóderes utak). Ezzel együtt nagyon játékos, könnyen kezelhető, amit egy Rock Shox Reverb nyeregcsővel erősítettem tovább - lásd a friss fotót alább.
Néhány alkatrészt cseréltem rajta, így a kormányszárat egészen rövidre, ami így most 65mm-es. A kerékszett a jól bevált és megbízható Fulcrum Red Metal 3-as, UST/tubeless kerékszettem és a jövő héten cserélni fogom a borzasztó Elixir 5 fékeket a régi, megbízható Magura Louise BAT, vagy a kissé problémásabb, de ezeknél az Avid fékeknél még mindig messze jobb tartalék Magura MT4 fékjeimre.
Túrázásra, kevésbé és nagyon technikás mászásokhoz és lefelékhez egyaránt, valamint akár egy-egy maraton bevállalásához.