- masszív alumínium váz
- 1x11-es váltórendszer
- 4 dugattyús fékek
- XC bringáknál szélesebb felni, agresszívabb gumimintázat (extra tapadás)
- FSR-rendszer
- masszív alumínium váz
- hardtail bringához képest magasabb szervizköltség (évenkénti telószervizek, esetleges csapágycsere)
- hardtail bringa pihentetése
Előzmények: Mindig XC beállítottságú voltam, de miután elköltöztem Ausztriába úgy éreztem, hogy a helyi traileken elfogy alólam a bringa. A covid miatti versenytörlések/halasztások miatt úgy döntöttem, hogy nem versenyzem, és így legalább lesz időm/lehetőségem elmerülni az "extrémebb" bringázásban.
A Specialized iránti rajongásom nem csorbult az elmúlt években. Találtam egy méretben megfelelő bringát (M) Bécsben, így mentem vele egy próbakört. A bringát a tulaj 1700 euróért árulta. Koránt sem volt kifogástalan műszaki állapotban. Felütött kerekek, kopott hajtás. De mivel tetszett a designja (a későbbi modellek már asszimetrikusak), és 200 eurót elengedett a srác, gondoltam megveszem és kipróbálom milyen egy komolyabb bringát hajtani.
A váltás 1x11 GX, Race Face kurblival. Ez szempont volt a vételnél, mert a másik montimnak is hasonló a felszereltsége. Szükség esetén így át lehet tenni egyik alkatrészt a másikra és nem kell hónapokat várni új alkatrészre.
Az eredeti villa ha jól tudom Reba volt, amit az előző tulaj Yari-ra cserélt ki. Én soknak éreztem azt a 160 mm-t elöl (gyártó is csak 150-ig ajánlja), így egy 140-es Fox 36-ra cseréltem. Ez meg mondhatni kevésnek érződött kezdő jumperként, így vettem bele egy 150-es airshaftot, ami majd az őszi szerviznél lesz beletéve. Ez a Fox az előző XC telóimhoz képest ég és föld. 15% saggal vajpuha a megindulás és kihasználja a teljes útját koppanás nélkül.
A váz nem egy filligrán fémszerkezet. Van benne anyag rendesen. A fekete szín nagyon jól áll a bringának. (pedig megfogadtam, hogy többet nem veszek, mert könnyen koszolódik/sérül). A hátsó rugóstaggal eleinte nem jöttem ki jól. Nem értem mire jó ez az autosag rendszer. Sokkal kényelmesebb volt táblázatból leolvasni az értéket, mint túlfújni a tagot, majd egy gombot lenyomva kiereszteni a felesleges levegőt. Sokkal többet kell fújkálni, ráadásul ezt több alkalommal is el kell játszani, mire sikerül eltalálni a jó beállítást. A tagnak 3 állása van. Lejtőzős, trail, meg uphill. Sok magyarázatra nem szorul. Felfelé “lockolom”, lefelé kinyitom. "Lock" módban is megmarad a hajóérzet ráülésnél, ami nem feltétlenül gond köves gyökeres felfeléken. Ha megvan az erő a combokban, akkor a bringa bárhova felvisz. Hardtail szemmel nézve tényleg lehetetlen helyeken fel lehet tekerni. Kiállva kényelmetlen menni vele. A rugózó elemek mellett a 780 mm széles kormány is megnehezíti az ember dolgát. Meg az áttétel… 28x10-42 az Alpokban egy kicsit túl sok. A 29er kerekek 10%-os emelkedő felett már jobban szeretnének az ellenkező irányba gurulni. Az esetek többségében 80 alatti pedálfordulattal tekerek. Összességébe véve nincs szégyenkezni valója a bringának, mert merev társa mögött 30s-2 perc hátránnyal érkezik meg a csúcsra.
Node, miután legyűrtük az emelkedőt gyorsan át lehet kapcsolni downhill üzemmódba: telók nyitása, dropper leengedése, szemüveg feltevése után irány a völgy. A bringa itt már abszolút elemében érzi magát. A trail gumik és a 4 dugattyús fékek olyan precíz irányíthatóságot biztosítanak, amiről egy hardtail csak álmodhat. A teleszkópok meg olyan finoman dolgoznak, hogy úgy érzi magát az ember, mintha a föld felett lebegne. Az ember kevésbé érzi magát/bringáját a limiten. Míg HT-vel sasolni kellett a sima íveket, addig a Stumpyt elég csak az íven tartani. Sokkal több tartalékkal rendelkezik a bringa. Ugrálás gyakorlása közben kezdőként azért el lehet érni ennek a bringának is a határait. Egy rontott ugrás és rögtön felfalja a 140 mm-es rugóútját a bringa. Feltételezem ezért is szerelik alapból 150-es villákkal a gépet. Én is szeretnék majd rátérni erre, mert az a 10 mm a gyakorlatban sokat jelenthet.
Síkon a bringát abszolút kényelmetlennek találom. A stucni túl rövid, a kormány és a nyereg túl széles… De ezek nyilván az egyén paramétereitől/ízlésétől függenek.
Fejleszteni való:
- -felütött felnik cseréje + tubeless átalakítás
- -28-as lánctányér cseréje 26-osra
- -stucni cseréje hosszabbra
- -kormány cseréje keskenyebbre
- -nyereg cseréje keskenyebbre
- Természetes és mesterséges trailekre,
- olyan elvetemült embereknek, akik az ebike-ok korában késztetést éreznek liftbérletet mellőzve saját zsíron feljutni a hegytetőre, majd jól megérdemelt módon lezúgni a hegyoldalon,
- azok is jól járhatnak vele, akik a sportos XC pozíció helyett valami lazább, kevésbé teljesítményorientált, fun bringát szeretnének.