2007 es bordó színû van meg nekem azt tisztázzuk elõször.
Majdnem országuti, majdnem monti.
A Crossway TFS 500-V váz viszonylag jó geometriájú, kicsit elõl van a hajtómû szal a nyerget eléggé elõre kell tolni és viszonylag rövid a felsõ csõ, mert nekem 120 as kormány szárral az 52 es se olyan nagy, míg az országuti 905 ös váznál a 90 es kormányszárral is nagyon hosszú a bringa. Merev, álló helyzetbe megfékezve ha beletaposunk a pedálba (én így szoktam tesztelni), akkor látható hogy az alsócsõnél elkezd hajolni a váz, majd durvább megdõlést szinte egészen hátul a láncvilla végén láthatunk, a merida 905 ös váza kicsit merevebb ennél, dehát az már HFS szint, ez meg csak TFS szal jóez így még bõven, 28 as kerekekkel szerintem elnyûhetetlen. Fejcsõnél alul kivastagodik, alulról mint minden hasonló kormány csapágy kicsit felázik a mûanyag "tömítés" ellenére szal nálam 3400 km megtétele után már kicsit be van maródva az alsó kónusz, de amúgy nagyon jó a kormány csapágy az országuti merida vázakban lévõkhöz képest. Festés igényes és szép néhány helyen kis dudorok fellelhetõek de nem számottevõ, viszont ha valamivel lekoppintod akkor szép kis foltba lepattan a festék (lánc villa védõ KÖTELEZÕ) 28 as kerék és a fejcsõ dõlése miatt kicsit nehezen fordul, vasuti átkelõknél ahol van körbevezetõ a járdán ott lehetetlen nekem kipatentolás nélkül átmenni.
Avid fékekkel van szerelve a Crossway TFS 500-V, iszonyatosan jók, pontos, merev, nagyon finoman mûködik, fék karok eszméletlen jók, és könnyûek is, szerintem a deore-t alázza... nekem 2000km nél elkoptak a fékpofák, ajánlatos hozzá olyat venni amibe cserélhetõ a fék gumi, aztán kb 2400 ft ért kapsz hozzá XTR fékgumit ami 100% os. (Elõttem szóló írta minusz nak hogy hátrány az avid fékkar mert ha törik akkor drága cserélni, ez Nem igaz, láttam neten 2 ezer forintért ilyen fék kart... másik hogy estem már párat de nem lett baja a fék karoknak soha)
Kerekek deore aggyal vannak és Alex felnivel, Mindegyik tökéletes, strapabíró, nem kerülgetem ezzel a kártyukat soha, meg bunny hopozok össze vissza, terepre is ki szoktam vele menni, földúton 30kmh val stb.. és semmi baja, elsõ 350 km után a hátsót centírozni kellett, azóta nem kellett hozzányúlni jelenleg 3600km nél jár az óra. Gyári fûzés is nagyon jó, nagyon erõsre vannak húzva a küllõk.
Amit viszont meg kell tenni, hogy az agyakat be kell állítani. Gyárilag sajnos ezt nem végzik el a shimano nál jól, darálnak az agyak gyárilag és valami kõ kemény ragadós zsír van benne ami nem sokat ér, (Shimano WH R550 es kerékszethez is írtam be tesztet ott olvashattok bõvebben hogy hogy állítsátok be) ráadásul az enyémnél a hátsó agyba a jobb oldalon a tömítés be volt hajtva és sajnos el is szakadt... malájok szerelik össze az összes shimano cuccot sajnos ennyit tudnak... Amúgy meg ha beállítod jól raksz bele zsírt még, nem kell drága jó a mol-os lzs 2 ep is, akkor szinte "örök életûek" ezek az agyak nulla gördülési ellenálással.
Váltókarok sima deore-k szerintem tökéletesek, hátsó váltó XT, kicsit fölöslegesnek érzem de jól mutat, elsõ deore, ezzel annyi problémám van hogy most XT hajtómûvet szereltem a bringába és a legkisebb áttételen eléri a láncvezetõt a lánc, nem megy jobban be a láncvezetõ akármit csinálsz vele... de nem vészes probléma.
A teleszkóp egy jobb minõségû sima rugós SunTour, jól néz ki nem az a hajlogatott aljú gagyi trekking villa, Jó mert az én 62 kilós testsúlyomhoz is ki lehet könnyíteni így szépen simítja az utat, viszont semennyire se tolerálja a pedálozás miatt fellépõ lefelé nyomó erõt így sajna nagyon elnyeli a befektetett erõnket fõleg nyeregbõl kiállva. Szerencsére ott van rajta a lock out kapcsoló amit éjjel nappal kapcsolgatok, sajna nem lehet kormányról...
Húztam a belcsúszó szárra egy gyors bilincset megnézni mennyit mozog, 53mm ig tolta fel a tömítés, 63 a gyárilag megadott úgy emlékszem, annyira nem is rossz! Talán még mehet feljebb is ha durvábbat kap...
A tömítése is jó, spirál rugó szorítja, fel lehet húzni ki lehet tisztítani, ajánlom hogy a tömítés alá nyomjunk egy kis WD40 et vagy sima mûszer olajat, egybõl jobban fog mozogni a beszúszórszár.
Aztán szõrös szivûebben, amit egy SR tõl ne is várjunk el: A becsúszórszárnál ahogy becsatlakozik ott erõsen hajlik a teleszkóp (megtörik) szerintem ne nagyon gyilkoljuk mert nem az a kategória, lock out ba kapcsolva egy pár mm ert még mozog a teló, ha egy kemény kis döccre rámegyünk nagy sebességgel akkor azt a pár mm et egybõl felugroja majd visszakoccan a teló, kicsit félelmetes. Télen pedig kicsit belassul az egész, bekeményedik.
LX láncal adják, ami szerintem egy eléggé gyönge dolog, ráadásul gyárilag nekem úgy rakták össze a tüskével hogy ahogy egy kis vizet kapott beállt az a szem és lehetett is kinyomni belõle... de ha nem tartjuk annyira karban akkor egy ilyen 9 es lánc 1000 km tõl is megnyúlik, én most Dura Ace láncal használom, sram patenteszemmel karöltve, így könnyen szerelhetõ tisztítható. (ajánlom a kmc új láncát is, olcsóbb mint a dura ace és alapból van hozzá patent szem!)
A fogas sor egy HG50 es olcsó cucc, eléggé tartósnak bizonyul, váltás könnyítõ (HG) részek is jól ki vannak rajta dolgozva, de sajna súlyba nem a legjobb.