Nagyon változatosan felhasználható kerékpár, ami sosem hagyott cserben (pedig pihent 3 évet egy poros padláson). Korához képest meglepően jó állapotban van és (még) sok gyári alkatrész van rajta. Több túrán megállta a helyét, csak aszfaltos köröktől egészen saras-terepes viszonyokig, igaz a durvulás kerülte a gépet.
Karbantartása meglehetősen egyszerű, legalábbis nem kell számolni egyedi vagy gyártó-specifikus megoldásokkal (mára néhány dolog azért elavult technika, így már kicsiit kilóg a modern bringák sorából).
Az RST villák remekül szuperálnak a megfelelő karbantartás mellett, pedig súlyban jelentősen gyarapodtam amióta használatba vettem a bringát.
A gyári Bontrager gumik rengeteg defektet szedtek össze, függetlenül az útviszonyoktól, keréknyomástól vagy bármi mástól.
A nyereg hamar elkezdett nyekeregni, majd pedig szét is repedt 2 éven belül.
A tárcsafékek fix betét oldali állítója 1-1,5 éven belül úgy berozsdásodott, hogy használhatatlanná vált, így szezononként szét kell szedni és kenni, amit nem tapasztaltam még más bringánál.
Mai fejjel a 26-os kerékhez a 42-11 áttétel kicsit lassú.
Inkább a szentimentalitás vezérelt, hogy leírjam a tapasztalataimat, sem mint a praktikum, tekintve, hogy ilyen öreg biciklit már használtan sem egyszerű találni (2006-os modellév, amit nem engedett a rendszer kiválasztani).
Gimis koromtól egészen mostanáig hű társam volt, de azért igyekszem objektív maradni. Az idő eljárt felette nem csak a technológiailag, hanem a mai trendek már többnyire specifikusabb céllal készült bringákat eredményeznek. Talán ennek is tudható be, hogy univerzális kis monti lett a Trek 4300 (amennyire egy 26-os az lehet). Nem legjobb ereszkedő gép, mászásban sem a legügyesebb, de egy átlag felhasználónak elegendőt teljesít. Nagy sebesség mellett a stabilitása meglepően jó a fejcsőszög és a tengelytáv miatt, mindezt úgy mondom, hogy hamar kinőttem a vázméretet (kb. 2 év után). Ezt megelőzően nagyon komfotos volt, kényelmes tempójú egész napos tekeréseket simán ki lehetett bírni vele.
A villa pozitív csalódást okozott, az előfeszítés kellő mozgásteret ad változatos testsúlyokhoz. Sosem koppantottam, ami feltétlenül nem a jó minőségnek tudható be, hanem jelzésértékű a felhasználásról.
Túrák vegyes útburkolaton, de kemény terepet mellőzve.